Salima Peippo ja Kimmo Rantanen: Salima : Sirkustaiteilijan tunnustukset

Salima

Tästä aiheesta olen toivonut muistelmaa jo vuosia. On vaikea kuvitella mielenkiintoisempaa ammattia kuin sirkustaiteilija, varsinkin jos puhutaan perinteisestä sirkustaiteilijan elämästä, jossa vietetään kiertelevää elämää, eikä missään paikassa pysytä pitkiä aikoja. Syystä tai toisesta sirkustaiteilijoiden muistelmia ei kuitenkaan paljoa näy. Asiaa selittää varmasti se, että meillä Suomessa ei ole sellaista sirkuskulttuuria kuin Keski-Eroopassa tai vaikkapa Tanskassa. Suomalaisella sirkuskoulutuksella menee kylläkin hyvin ja se on laadukasta, mutta täysiverisiä sirkusartisteja meillä on vieläkin vähänlaisesti.

Salima Peippo edustaa siis harvinaista joukkoa. Hänellä on kokemusta useista eurooppalaisista sirkuksista viidentoista vuoden ajalta ja hänet on jopa kutsuttu ensimmäisenä suomalaisena esiintymään legendaariselle Monte Carlon sirkusfestivaalille. Kimmo Rantasen kirjoittama kirja kertoo kuinka Peipon tie eteni Turun ammattikoreakoulun sirkustaiteenlinjalta Moskovan sirkuskouluun ja sielä Keski-Euroopan estradeille. Matkan varrelta ei puutu vaaroja. Peippo työskenteli ilma-akrobaattina ja ison osan urastaan hän työskenteli ilman turvaköyttä. Tippumista ei onneksi Peipolle koskaan tapahtunut, mutta vakavia vaaratilanteita on kyllä muuten tullut eteen, ja hän on myös joutunut todistamaan erään kollegan tippumisen kuolemaansa. Olkoonkin “vain” viihdettä, mutta työ sirkuksen ammattilaisena on myös totista ja tarkkaa touhua.

Ehkä eniten kirjassa kuitenkin yllätti sirkusmaailman sijasta Peippo itse. Samaan aikaan kun Salima Peippo jo otti ensi askeliaan sirkuskoulussa, hänet valittiin vuonna 2000 myös Suomen neidoksi ja sen jälkeen hän työskenteli elokuvien erikoistehosteiden parissa ja nimenomaan siis räjähteiden parissa. Kokemusta kertyi mm. elokuvista Pahat pojat, Tali-ihantala 1944 ja Jadesoturi. Sirkusmaailma kuitenkin voitti ja sen jälkeen kun sirkusmaailmassa tuli saavutettua aika lailla kaikki, jatkoi hän vielä tankourheilun parissa, perusti oman yrityksen ja voitti Espanjan mestaruuden. Ihan ihme nainen! Sinänsä mukava kyllä lukea tällaisista naisista jotka rohkeasti menevät minne haluavat ja täysillä panostavat siihen mihin ryhtyvät.

Kyllä kirjassa silti käsitellään myös vastoinkäymisiä, joista suurimpana Peipon haasteet lastenhankinnassa. Harmillisesti tällaiset traagisemmat nyanssit eivät kuitenkaan kunnolla tavoita lukijaa, sillä kirjan kieli ja ilmaisu on valitettavan köyhää. Kirjassa kerrotaan lakonisesti tasan tarkkaan se mitä tarinan edistämiseksi tarvitaan, mutta ilmaisu ei ruoki lukijan mielikuvitusta tai aiheuta sen kummempia tunnereaktioita. Peipon elämä nyt on sen verran mielenkiintoista, että kyllä kirjan silti ihan mielellään luki, mutta aineksia olisi ollut enempäänkin. Kirja on siis varsin kevyttä luettavaa, mutta sellaista hakevalle tämä ei ole lainkaan hassumpi valinta.