Steve Erickson: The Sea Came in at Midnight

17-vuotias Kristin karkaa kotoa vuosituhannen lopun lähestyessä. Kristin vastaa kummalliseen lehti-ilmoitukseen ja löytää uuden kodin apokalyptologin luota. Maailmanlopuntutkija ajoittaa kalenterillaan uuden millenniumin alun vuosituhannen vaihteen sijasta Pariisiin, vuoden 1968 toukokuuhun.

The Sea Came in at Midnight on hämmästyttävää ilotulitusta. Säädyttömät tapahtumat vievät mukanaan joukkoa ihmisiä, joiden polut koskettavat toisiaan usein, mutta eivät kohtaa kunnolla koskaan. Kirja on ihmeellinen kirjallinen palapeli, jonka osaset loksuvat kohdalleen voimakkain iskuin. Mistä kirja kertoo, en tiedä, mutta lukukokemus oli silti nautinnollinen ja täynnä elämyksiä.

Tämä kirja kannattaa lukea tiiviisti taukoja pitämättä; voi myös olla mielenkiintoinen hanke tehdä kaavio, johon sijoittaa uudet tuttavuudet. Kaikki nimittäin yhdistyy kaikkeen erinomaisen viehättävällä tavalla. Harva kirja on yllättänyt minua tällä tavalla. Suosittelen ehdottomasti.