Johanna Holmström: Selkounien käsikirja

Selkounien käsikirja

Luettuani tämän kirjan mieleni oli hyvin kahtalainen. Teos sisältää kymmenen melko lyhyttä novellia, jotka sijoittuvat nykyhetkestä kauas tulevaisuuteen. Niissä kuvataan tarkkanäköisesti eri-ikäisten naisten toimintaa ja varsinkin sielunliikkeitä, pieniä ajatuksen häivähdyksiä ja mielen liikahduksia. Siitä pidin kovin paljon.

Ehkä eniten näistä suunnilleen nykyaikaan sijoittuvista kertomuksista minuun vaikutti alkuosan Siskonpeti, jossa viimeisillään raskaana oleva Silja alkaa tehdä tuttavuutta puistonpenkillä yksistään istuskelevan tytön kanssa. Tytöllä on murheena kotona kaiken huomion ja voimat vievä alituiseen huutava pikkuveli, mutta Silja osaa lohduttaa häntä. Siljalla on sitten kotonaan kaamea salaisuus, joka avautuu karun lakonisesti kerrottuna novellin loppuosassa.

Kirjan yksi mielenkiintoisia piirteitä on se, että samat henkilöt saattavat pujahtaa esiin myöhemmissä tarinoissa ainakin mainintoina.

Mutta sitten viimeisissä novelleissa mennään dystooppiseen ilmastonmuutoksen yhteiskuntaan, lopussa humanoidien hallitsemaan totalitarismiin. Ihmisten päämääräksi on tullut salaperäinen Abiogenesis, jonka ulkopuolella vaeltaa vyöryviä kannibaalien massoja. Viimeisen novellin Kadotettu paratiisi päähenkilö Terese tajuaa joutuessaan kasvokkain ”terminoitavan” Claran kanssa, että tässä hänen yhteiskunnassaan ei ehkä kaikki olekaan täysin hyvin, mutta epäily on kiellettyä. Teresen sanoin:

Joskus tuntuu pelottavalta olla tietämättä, elää suljetussa maailmassa joka on täysin keinotekoinen, mutta enimmäkseen se on turvallista. Turruttavaa. On ihanaa, kun ei tarvitse ajatella.

Kuten sanoin, suhteeni Holmströmin kirjaan oli hyvin kaksijakoinen. Nykyaikaa ja ihan lähitulevaisuutta kuvaavat novellit puhuttelivat minua paljonkin, mutta Abiogenesiksen kuvaus ei sitten ollenkaan. En väitä, että nämä dystopianovellit olisivat olleet huonoja. En vain pitänyt niistä, mikä onkin ihan eri asia. Mutta niin paljon hyvää tällaiselle realisminkin ystävälle kirjassa oli, että uskallan suositella kovasti sen lukemista.