Richard Miller: Snail

Välillä pitäisi pitää parempaa kirjaa asioista. Haluaisin tietää, mistä keksin Snailin — hankin kirjan viime vuonna ja olen unohtanut täysin miksi. Richard Miller on tyystin tuntematon kirjailija, eikä Snailista löydy netistä paria Amazon-arvostelua kummempaa näkemystä.

Se on sääli, sillä Snail on mainio kirja, joka tuo vahvasti mieleen arvostetun mestarin Thomas Pynchonin. Tarina alkaa, kun kenttämarsalkka Werner Edouard Fritz von Blomberg kohtaa Vaeltavan juutalaisen ja saa tältä eliksiirin. Von Blomberg nauttii eliksiiriä itse ja antaa loput Adolf Hitlerille. Molemmat saavat saman tuloksen: kuolemattomuuden omana nuorempana itsenään. Von Blomberg palaa 16-vuotiaaksi, Hitleristä tulee 9-vuotias.

Von Blomberg joutuu pakenemaan liittoutuneiden joukkoja Ranskaan, jossa hän omaksuu uuden identiteetin ja aloittaa aikaisempaa huomattavasti värikkäämmän elämän. Matkaseuranaan Vaeltava juutalainen alias George Baxter, von Blomberg eli Allen Edricson sekaantuu kosmiset mittasuhteet saavaan kamppailuun, jossa Jehova ja Pallas Athene ottavat mittaa toisistaan. Lukija tutustuu mielipuoliseen maailmanlaajuiseen salaliittoon, jossa ihmiskunnan tulevaisuutta ja sukupuolten välistä tasapainoa pannaan uuteen uskoon.

Snail on mielipuolinen satiiri ja vahvasti seksuaalinen seikkailukertomus, jossa järjenvastaiset tapahtumat seuraavat toisiaan. Samalla tarina on hauska, yllättävä ja erittäin viihdyttävä ja ansaitsisi tulla tunnetuksi paremmin.