Colin Meloy: Sysimetsän valtakunta

Sysimetsässä on edelleen kaaos eri ryhmien välillä. Prue yrittää suorittaa tiedon puulta saamaansa tehtävää ja löytää leluntekijät, jotka herättävät henkiin prinssin.

Samanaikaisesti adoptoimattomat lapset yrittävät selviytyä hengissä teollisuusalueella ja toukoneito Zita suorittaa omaa tehtäväänsä. Pruen ystävä Curtis ryöväreineen on kadoksissa. Lapset yrittävät pelastaa metsän ja itsensä taistelemalla vallanpitäjiä vastaan.

Kirjassa on useampi erillinen yhteen kietoutuva juonikuvio ja mukana on muutenkin sen verran paljon kaikenlaista, että tiivistämisellä olisi saatu aikaan vielä toimivampi kokonaisuus.

Olen pitänyt trilogian edellisistä osista ja pidin tästäkin; kirja on laadukasta satufantasiaa. Luulen, että olisin pitänyt tästä vielä enemmän nuorempana. Teokselle on vähän vaikeaa antaa mitään tiettyä kohderyhmää; fantasian ystäville kirjaa sopii suositella ja yleensäkin nuorille lukijoille, muttei liian nuorille.