Turo Kuningas: Tähtipölyä

Tekijä tuo tässä kokoelmassaan tarjolle 33 esseetä, jotka on aikaisemmin julkaistu Image -lehdessä sekä viisi uutta kirjoitusta. Hei, kyllähän te nämä kaikki muistatte? Tarjolla on siis pikaisia, lyhyitä luonnehdintoja henkilöistä tai asioista, jotka liikuttivat omalla tavallaan lähes koko maailmaa 1980-luvulla. Tarjontaa on muun muassa tv-sarjoista, politiikasta sekä ilman muuta musiikista ja urheilusta.

Tekijä palauttaa mieliin 1980-luvun todelliset kasvot, kirjaimellisesti. Osa esseistä on mustan huumorin sävyttämiä, hauskoja, satiirisia kommentointeja. Muutama oli tosin omasta mielestäni jopa ihan pikkuisen liian ilkeä – toisaalta, voiko tietyille julkimoille olla edes liian ilkeä näiden ihmeellisistä ja jopa omituisista tempauksista? Mukana on todella joitakin varsinaisia paperitähtiä, joiden jäljiltä löytyy enää vain tähtipölyä. Toiset taas mennä porskuttavat mistään välittämättä yhä edelleen.

Hupia ja myötähäpeää tästä ainakin riitti yhdeksi illaksi. Esseet ovat lyhyitä ja helppolukuisia. Lisäksi lopussa on selitysosio Kuka kukin oli. Itse nimittäin jouduin miettimään joidenkin henkilöiden tai ilmiöiden nimiä ja tekemisiä.

Suositeltavaa kaikille 1980-luvun ilmiöistä kiinnostuneille, populaarikulttuurista nauttiville sekä hieman ilkeähköistäkin kommenteista pitäville, jotka eivät vierasta mitään kulttuurin tai politiikan osa-aluetta.