Richard Brautigan: Taimenenkalastus Amerikassa

Amerikkalaisrunoilija Richard Brautiganin tunnetuinta teosta Taimenenkalastus Amerikassa on hankala luokitella kategorisesti mihinkään kaunokirjallisuuden lajiin. Teos koostuu lyhyehköistä, muutaman sivun mittaisista tekstikatkelmista, joita ei ehkä sinänsä vielä pienoisnovelleina voida pitää. Romaanin teoksesta tekee se, että tekstinpätkät kietoutuvat jollakin tavalla toisiinsa, vaikka periaatteessa näennäisen irrallisia ovatkin. Varsinaisesta juonesta ei voida puhua. Ennemminkin kirjoittaja kirjaa ylös huomioita ja muistelmiaan lapsuudestaan ja nuoruudestaan, vaeltelustaan Amerikassa. Teoksesta tuleekin eräänlainen laulu vanhalle Amerikalle, 1900-luvun alkupuolen ja keskivaiheiden elämänrytmille.

Taimenenkalastus Amerikassa kertoo myös kalastuksesta. Se kuvailee erilaisia taimenpuroja, niiden ominaisuuksia ja erikoisuuksia. Purot eivät kuitenkaan ole aina aivan konkreettisia puroja, vaan myös jotain muuta. Symboliikkaa teokseen sisältyy paljon. Taimenenkalastus Amerikassa esiintyy teoksessa myös jonkinlaisena henkilöhahmona tai joskus eräänlaisena utooppisena käsiteenä, ihanneolotilana.

Lähtökohtaisesti Brautiganin tavoitteena oli kirjoittaa kirja, joka päätyy sanaan ’majoneesi’. Tässä hän myös onnistuu. Minä puolestaan olen aina halunnut lukea kirjan, jonka nimi on ”Taimenenkalastus Amerikassa”. Suosittelen muillekin, Brautiganin kynä oli aikanaan terävä, vaikka vähän hämmentyneeksi tämä kirja jättikin.