Petri Laine: Taivaan kaikki värit

Taivaan kaikki värit

Puhdasta scifiä novelleina, aikaisemmin nämä kahdeksan kirjoitusta on julkaistu eri lehdissä, kuten Portissa ja Tähtivaeltajassa. Tarjolla matkoja niin sisäiseen kuin ulkoiseenkin avaruuteen, melkoisen taitavasti vielä.

Mielestäni tässä nyt ei aivan hirveän uusia sfäärejä tavoitettu, pari novellia poikkesi kuitenkin erityisesti edukseen. Itse pidin eniten novelleista Taivaan kaikki värit, jossa tarkkailija on ujutettu Suomeen ja mitä tapahtuukaan, kun hän tapaa upean Miran. Toinen, jossa on aika vinkeä idea on Ja tvoi rabotnik — lopulta teddy tahtoo halin, tapahtui mitä tapahtui =D

Kaikkien varsinaisesta scifistä pitävien perusluettavaa, toki. Erityisesti arvostan tekijän kotimaisuutta ja hyviä valintoja aiheiden suhteen. Tämä todellakin on niin sanottua puhdasta scifiä ja sinällään ihan luettavaa ja uuttakin tuovaa. Toisaalta, jos ei scifiä ole aikaisemmin lukenut, ei tästä varmasti kannata myöskään aloittaa. Eli suosittelen alan harrastajille.

Tekijältä kaipaisin ehkä pidempääkin tekstiä myöhemmin, josko sellaista olisi tulossa? Muutoin aivan kohtalaisen mukava yllätys, lähinnä kahden jo mainitun novellin osalta.