Tuija Lehtinen: Tanja Tavis, Jäkälärinteen 9D

Tanja Taviksen kansi

Tuija Lehtisen nuortenkirja Tanja Tavis, Jäkälärinteen 9D kertoo peruskoulun loppuvaiheessa olevista nuorista. Päähenkilönä ja kertojana on itseään tosi tavallisena pitävä Tanja, jonka koulussa ja omassa kaveripiirissä on vaihtelevia ihmisiä. Kirjassa seurataan tavallisten nuorten normaalia elämää. Mukana on monia hyviä omalla tavallaan erilaisia henkilöhahmoja, joista osa on tosin aika stereotyyppisiä. Esimerkiksi tyhjäpäinen tyttö Muru, jota voisi kuvailla nykytermein sanalla ”pissis”, on aika hauska hahmo.

Tässä kirjassa Lehtinen taitaa olla parhaimmillaan, tai ainakin tämä on tähänastisista kirjoista omasta mielestäni paras. Arjen kuvailu on toimivaa, mutta eniten annan kirjalle plussaa toimivasta huumorista. Tämä nauratti kunnolla sanaleikeillään ja muilla osuvilla jutuilla aika usein. Vastaavaan ei kovin moni nuortenkirja ole tähän mennessä kyennyt.

Lisäksi täytyy kehua kirjaa sen kielestä. Siinä on käytetty rikasta ja monipuolista suomen kieltä. Erilaiset synonyymit ovat ahkerassa käytössä, paikoitellen myös uudissanan tyyppiset sanavalinnat.