Maja Säfström: Tärkeitä tietoja eläinvauvoista

Tärkeitä tietoja eläinvauvoista on vallan sympaattinen eläinkirja. Ja mielenkiintoinen. Se kokoaa sivujensa väliin viitisenkymmentä aukeaman pituista yksinkertaisen ihastuttavasti kuvitettua mustavalkoista eläinvauvajuttua, enemmän ja vähemmän erikoista tapausta. Tai tiesitkö sinä, että hietahain useista poikasista synnytykseen asti selviytyy vain vahvin, sillä sisarukset syövät toisiaan äidin vatsassa tai että jättiläiskalmariäiti uhraa itsensä ja kuolee vahdittuaan muniaan kuukausia tai jopa vuosia ilman ruokaa. Merihevosien kohdalla taas isä synnyttää vauvat ja nandujoukossa koiras huolehtii lapsista – jopa kahdentoista eri naaraan munista kerrallaan. Alppisalamanterit sen sijaan ovat raskaana jopa kolme vuotta kerrallaan. Huoh!

Eläinkirjoja lapsille on ollut maailman sivu, mutta tästä tykkäsin ihan erityisesti. Aivan pienet lukijat eivät välttämättä tästä vielä niin kovin innostu sen lapsen silmään ehkä hiukan pliisun ulkonäön vuoksi, mutta vähän isommat saavat varmasti jo jutun juonesta kiinni.

Suosittelen siis suuresti. Ja mikäli tästä innostuu, kannattaa kurkata myös tekijän edellinen, hänen lempieläimiään esittelevä teos Tärkeitä tietoja eläimistä.