Andy Kubert, Rags Morales ja Grant Morrison: Teräsmies : Miehet terästä

Teräsmies : Miehet terästä

Uusimman Teräsmies-elokuvan yrittäessä valloittaa elokuvateattereita, on supersankaria tarjolla myös klassisessa muodossa sarjakuvana. Teräsmies : Miehet terästä uudelleenkirjoittaa supersankarin alkutaipaleen. Grant Morrisonilla on aikaisemminkin ollut menestystä Teräsmiehen kirjoittajana, hän nimittäin on voittanut kolme Eisner-palkintoa töistään All-Star Superman -lehtien parissa.

Teräsmies oli minulle lapsena tylsä sarjakuva. Ylivoimaiset voimat, varsin ennakoitavat juonet ja pinnalliset hahmot saivat minut nopeasti hylkäämään sarjakuvan. Grant Morrisonin versio ei kärsi kuitenkaan samoista vioista. Morrisonin Teräsmies on erikoinen sekoitus klassista mustavalkoista hyvä-paha asetelmaa ja modernia kerrontaa.

Kirjan juoni on useiden tekijöiden sekamelska. Supersankarin roolia vasta aloitteleva Teräsmies ei osaa vielä käyttää kaikkia voimiaan ja silti hän kerää turhankin paljon huomiota suoraselkäisellä oikeuden puolustamisellaan. Esimerkiksi Teräsmiehen klassinen arkkivihollinen Lex Luthor tekee kaikkensa saadakseen selville Teräsmiehen salaisuuden, eikä valtiovaltakaan ole tyystin toimeton.

Teräsmies : Miehet terästä on hyvä kosketus supersankariin. Se toimii niin pitkäaikaiselle fanille kuin myös ensimmäistä kertaa Teräsmieheen tutustuvalle.