Peter M. Senge: The Fifth Discipline

Harvoin on opiskellessa tullut vastaan tenttikirjaa, jonka sisällöille näkee käyttöä opiskelu- tai tulevan työelämän ulkopuolellakin.

The Fifth Discipline on tietojohtamisen alan käsikirja, joka käsittelee oppivia organisaatioita, systeemikeskeistä ajattelua ja liikeyrityksen tietämyspääoman johtamista.

Tietämys (knowledge) on kuitenkin siinä määrin ihmisyksilöihin sitoutunutta pääomaa, että kirjan opeissa on pitkälti kyse ihmisten johtamisesta, ja jopa siitä, miten ihmiset saadaan itse johtamaan itseään koko organisaatiota hyödyttävään suuntaan.

Itsenäisten lukujen välistä on helppoa poimia ne, jotka parhaiten koskevat itsensä kehittämistä ja johtamista. Hyödynnettäviä ajatuksia ovat mielestäni esimerkiksi systeemi-ajattelun pyrkimys kausaalisuhteiden ymmärtämiseen ja yksilöiden välisen vuorovaikutuksen ongelmakohtiin.

(Tenttikirjasta on näemmä mahdotonta kirjoittaa vinkkiä normaalikielellä.)