Sun Tzu: Sodankäynnin taito

Sodankäynnin taito

Sun Tzun Sodankäynnin taito kirjoitettiin noin 2500 vuotta sitten. Kokoelmateos sisältää Kiinan armeijan tapoja ja johtopäätöksiä. Kirja saapui länsimaihin 1775, kun se sai englanninkielisen käännöksen. Tämä suomenkielinen versio pohjautuu Samuel B. Griffithin käännökseen (1963), ja kokoelma sisältää hänen kirjoittamansa johdannon.

Johdanto avaa kirjan taustoja siitä, millaisia sotatoimia Kiinassa kirjoitusta ennen harjoitettiin ja mietteitä oliko kirja oikeasti Sun Tzun kirjoittama. Kirjan merkitys nykypäivän elämässä ei varmastikaan ole samassa asemassa kuin aiemmin. Silti filosofisena teoksena kirja tuntuu ajattomalta. Siitä kertoo sekin, että kirjaa suositellaan luettavaksi monissa ulkomaisissa liiketaloutta käsittelevissä kouluissa.

Itse kokoelma koostuu kolmestatoista luvusta, joista jokainen on omistettu yhdelle sodan osa-alueelle. Osa näistä kattaa varsin yleisluontoisia asioita, kuten hyökkäysstrategioita, mutta joukkoon mahtuu mukaan myös esimerkiksi vakoilijoiden käytöstä kertova luku. Luvut puolestaan koostuvat lyhyistä oivalluksista, joista osaa on kommentoitu. Esimerkiksi:

Kaikki sodankäynti perustuu harhaanjohtamiseen.

Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa. Sotataidon huippu on vihollisen kukistaminen ilman taistelua.

Tämä lienee vanhin teos mitä olen lukenut. Sodankäynnin taito on kiinnostava kirjakuriositeetti. Sitä voi suositella organisoinnista kiinnostuneille. Kirjailijan nimestä on käytössä kaksi eri kirjoitusasua. Käyttämäni Sun Tzun lisäksi muutamat muut laitokset käyttävät kirjoitusasuna Sunzi-nimeä.