Wang XX: Think I’ve Still Got It!

Think I've Still Got It!

Kiinan väestömäärän huomioon ottaen, siellä julkaistaan varmasti vaikka minkälaista mielenkiintoista sarjakuvaa, jotka eivät koskaan näe päivänvaloa länsimaissa. Olen toisinaan harmitellut tätä, mutta onneksi aina silloin tällöin käsiin osuu jokin kultakimpale. Think I’ve Still Got It on Shanghaissa asuvan Fanqiao Wangin eli WangXX:n absurdin huumorin kyllästämä, melkein omaelämäkerrallinen sarjakuva, jota on alunperin julkaistu nettisarjakuvana.

Wangin alterego on hyväntahtoinen hylje, joka pyrkii parhaansa mukaan navigoimaan modernissa maailmassa. Kaikennäköistä ongelmaa kuitenkin puskee koko ajan eteen.

Sarjakuvan ensimmäinen tarina My Friend, Flower kommentoi hauskalla tavalla kiinalaisten nykynuorten kokemia haasteita, sillä tarinan keskiössä on valtion tiukka nettisensuuri. Tässä tapauksessa ongelmaksi koituu hylkeen uuden ystävän someprofiili. Paskat minä mistään rajoituksista, hylje kuitenkin ajattelee, vaan kuinkas sitten käykään? Hyvä huumori nojaa yllätyksellisyyteen ja tarina ei todellakaan mene aivan sinne minne voisi kuvitella.

Sarjakuvanäyte Think I've Still Got It -kirjasta

Toisessa tarinassaan A Difficult Decision Wang tiukentaa otettaan ja laittaa nupit kunnolla kaakkoon. Hulvaton tarina ammentaa epäilemättä sekin Wangin omista kokemuksista, sillä kuvittajana työskentelevä persaukinen hylje saa työtarjouksen, joka alkaa jo heti ensimetreillä kolkuttelemaan omaatuntoa. Kuka tahansa freelancer pystyy varmasti samaistumaan hylkeen tilanteeseen, niin liioiteltu kuin sen onkin.

Wangin huumorintaju ja kuvakerronnalliset kyvyt pääsevät tässä tarinassa kunnolla oikeuksiinsa. Vitsin rakentaminen ja rytmittäminen on oma taitonsa ja Wang osaa hyödyntää kerronnassaan yksinkertaista piirustustyyliään täydellä teholla.

Sarjakuvanäyte Think I've Still Got It -kirjasta

Think I’ve Still Got It vetää siis lukijan tehokkaasti mukaan heti ensi metreillä. Sarjakuvassa on oikeastaan vain yksi puute, mutta se onkin sitten sitäkin suurempi: sarjakuva on aivan hävyttömän lyhyt. 60 sivua ei kenties kuulosta vähältä, mutta sivuilla on niin vähän ruutuja ja tekstiä, että koko komeuden lukee noin kymmenessä minuutissa.

Tällainen lyhyttarinoista koostuva kerronta ehdottomasti hyötyisi siitä, että hylkeen hahmoon pääsisi tutustumaan useiden erilaisten tarinoiden kautta, ja että lukijalle tulisi jonkinlainen tuntuma mihin kaikkeen Wang kerronnallaan oikein pystyykään. Sarjakuva onkin oikeastaan enemmän pienlehti kuin täysiverinen albumi.

Harmi, mutta kyllä tämä teos ehdottomasti sellaisen nälän jätti, että mikäli Wangin sarjakuvia käännetään enemmän, ne tulee varmasti hankittua. Sarjakuvan nimi juontuu aikaan, jolloin Wang koki luovuuden suhteen jonkinlaisen kuivan kauden, mutta sai sen jälkeen huomata, että kyllähän tämä homma edelleen sujuu. Lukijana on pakko olla samaa mieltä: tämä sujuu, lisää kiitos!