Johanna Puustinen (toim.): Tiesitkö? : Pelimaailman ilmiöitä, taustoja ja salaisuuksia

Tiesitkö, että videopelifirma Nintendo perustettiin jo vuonna 1889 ja yritys valmisti alunperin pelikortteja? Tai entä mikä peli floppasi vuonna 1982 niin pahasti, että se koitui paitsi legendaarisen Atarin tuhoksi, niin järisytti tuolloin koko pelimarkkinoiden perustuksia?

Tiesitkö? : Pelimaailman ilmiöitä, taustoja ja salaisuuksia on alkuvuodesta 2019 joukkorahoitettu kirja, joka lupaa avartaa kenen tahansa peliharrastajan maailmankuvaa. Yllättävän hyvin kirja myös pitää lupauksensa. Tiesitkö? tarjoaa yli kuusikymmentä mielenkiintoista knoppitietoa, jotka valaisevat muiden muassa sellaisten klassikkopelien kuin Pac-manin, Sonicin, Marion ja Megamanin syntyä. Esimerkiksi, jos Nintendo olisi saanut aikoinaan tahtonsa läpi, meidän tuntemaa Mariota ei olisi koskaan syntynytkään, vaan hahmon tilalla olisi nähty seikkailemassa vanha kunnon Kippari-Kalle. Onneksi emme aina saa sitä, mitä haluamme.

Kirjassa valotetaan myös alan tunnettujen nimien taustoja, kuten kuinka Shigeru Miyamoto päätyi työskentelemään Nintendolle ja Todd Howard puolestaan Bethesda Game Studiosille. Itse nautin erityisesti parista artikkelista, joissa käsiteltiin pelien ääninäyttelyä ja -näyttelijöitä. Kirjan lopusta löytyy vielä Suomi-osio, josta löytyy kaikenlaista mielenkiintoista rakkaaseen kotimaahamme liittyen. Kukapa ei tuntisi rintansa paisuvan ylpeydestä, kun niinkin tunnetussa pelisarjassa kuin Assassins Creed on pääpahiksena mikkeliläinen kaveri. Harmistuksen tunteita aiheuttaa vain se, että hahmon ääninäyttelijä ei nähtävästi kuitenkaan osaa manata perkelettä kuten oikea natiivi. Noh, kaikkea ei voi saada.

Tiesitkö? : Pelimaailman ilmiöitä, taustoja ja salaisuuksia on kevyttä mutta kieltämättä oikein hauskaa luettavaa. Mikäli pelialan triviatieto kiinnostaa niin kirjaan kannattaakin ehdottomasti tutustua, suosittelen!