Gareth Moore: Ratkaise rikospulmat

Ratkaise rikospulmat

Kirjaan on koottu 92 tehtävää, jotka kattavat monenlaisia pulmia yksinkertai­sista eroavaisuuksien löytämisestä ja vihjeistä tunnistamisesta erilaisten koo­dien purkuun ja ristikoista löydettäviin reitteihin.

Joihinkin kirjan ongelmien ratkaisuun käytetään välistä erilaisia viestijärjestel­miä, kuten näppäimistön kirjainten sijainteja, morsekoodia tai vaikkapa alku­ainetaulukkoa. Nämä on sijoitettu kirjan loppuun ja niitä on siksi helppo vilkuil­la tehtävää ratkoessaan.

Esimerkiksi kun yritetään selvittää roiston puhelimen nelinumeroista PIN-koodia, tarjolle annetaan seuraavat vihjeet:

• Numerot suurenevat vasemmalta oikealle.
  • Vierekkäisten numeroiden erotus ei ole koskaan parillinen luku.
  • Numeroiden summa on 22.
  • Yhdistelmässä ei ole nollaa.
  • PIN-koodi on suurin luku, joka sopii näihin sääntöihin.

Vaikeustaso ei ole vaikea: itse selvisin joka haasteesta suhteellisen ripeästi, vaikka ratkoin näitä aamujunassa unisena matkalla töihin.

Vaikka kirjan parissa viihdyinkin, kirja oli erilainen kuin odotin. Tähän syynä oli kannen mainos hyytävän jännittävistä tapauksista. Minä odotin enemmän tari­namuotoisia logiikkapulmia, siinä missä kirjan arvoituksissa tarina on usein irrallinen ja hieman epäuskottava alustus. Harva henkilö kun esimerkiksi pitää edellä mainitun tehtävän kaltaista vihjelistaa puhelimensa PIN-koodista.

Ratkaise rikospulmat -kirjaa voisi suositella sudokujen tai sanaristikoiden ys­täville. Kyse on erilaisesta aivopähkinöistä, mutta uskon että monet näistä pitävät löytävät myös nämä pulmat kiinnostaviksi. Ainakin ne toisivat vaihtelua sellaisille, jotka ovat hetkellisesti kyllästyneet sudokuihin.