Helena M. Gellersen ja Gareth Moore: Päättele, hoksaa, ratkaise : aivotreeniä pääkoppasi parhaaksi

Päättele, hoksaa, ratkaise

Mitä vanhemmaksi olen tullut, sitä huolestuneempi olen mieleni toimivuudesta. Olen huomannut, että moderni maailma kannustaa multitaskaukseen, useiden asioiden tekemiseen samanaikaisesti. Kun tätä tekee pitkään, siitä tulee tapa ja huomaamattaan sitä soveltaa useihin asioihin elämässä. Yksi tätä ongelmaa vastaan keksimistäni keinosta on Päättele, hoksaa, ratkaise -kirjan kaltaiset tehtäväkirjat.

Gareth Moorelta on julkaistu suomeksi varsin monta aihepiirin opasta: Bazar on julkaissut häneltä tiettyjen henkilöiden teemaan suunnattuja teoksia (Sherlock Holmesin aivopähkinät, Edgar Allan Poen aivopähkinät) ja Kirjapaja puolestaan yleisempiä teoksia (Ratkaise rikospulmat).

Kirjan tehtävät vaihtelevat klassisista sudokuista salasanojen muistamiseen, kuviojonosta puuttuvan symbolin päättelemiseen ja piirrostehtäviin. Tehtävien taso on varsin helppo, joten kuka tahansa voi tarttua kirjaan.

Tämä tehtäväkirja esittelee tehtävät juuri aivotreenin näkökulmasta. Mukana on esimerkiksi tohtori Helena M. Gellersenin kappaleet muista tavoista edistää aivoterveyttä ja millaista palautumista pulmatehtävistä kannattaa tehdä.

Omassa käytössäni kirja piristi hyvin aamun junamatkoja. Ongelmanratkaisuun käytetty keskittynyt hetki vaikutti positiivisesti päivääni ja vaikka en voi vannoa siitä olevan hyötyä keskittymiskykyongelmiini, ei siitä varmasti myöskään haittaa ole.

Päättele, hoksaa, ratkaise sopii minusta erityisesti aloittelevilla pulmien ratkojille.