Lotta Sonninen: Pieni pahan mielen kirja

Nyt tekopirteys ja ylenmääräinen positiivinen ajattelu hiiteen, täältä tulee Pieni pahan mielen kirja! Eikös meistä joskus jokaista harmita enemmän kuin uskaltaa myöntää, kaduta menneet ja ärsytä toiset ihmiset. Lotta Sonninen on lähtenyt reippaasti parodioimaan hyvän mielen tehtäväkirjoja ja tulos on sanalla sanottuna riemastuttava.

Tätä kirjaa täyttäessään saa nimittäin päästellä täysillä eikä mitään, alhaisimpiakaan, tunteita kielletä. Eikö voisikin olla vapauttavaa vaikkapa luetella tuttavia tai julkisuuden henkilöitä, jotka ovat päässeet liian helpolla, luulevat liikoja itsestään tai eivät ymmärrä omaa parastaan? Koko viikon katkeruuspäiväkirja saattaisi myös tehdä terää. Ja jokainen meistä, se positiivisinkin, osaisi listata joukon tilanteita, joissa on keksinyt nasevan vastauksen vasta jälkikäteen.

Pieni pahan mielen kirja menee ihan tahallaan överiksi, ja siinä sen terapeuttisuus piileekin. Suosittelen ainakin pessimisteille, mutta myös niille, jotka luulevat, että mustalla pilvellä on aina hopeareunus eikä päinvastoin…