Elmore Leonard: Tishomingon blues

Tishomingon kasinohotelli Mississippin osavaltiossa valmistautuu kesäkauteen. Kiertävä näytösuimahyppääjä Dennis Lenahan on hyppytelineellään, kun sen alla murhataan mies. Murhamiehet näkevät Dennisin, mutta paikalle saapuva entinen baseball-tähti Charlie, joka tuntee murhaajat, vakuuttaa, että Dennis ei lavertele. Näin asia voitaisiinkin painaa villaisella, mutta teolla taisi sittenkin olla vielä toinenkin silminnäkijä, mustalla Jaguarilla ajeleva kaikesta kaiken tietävä Robert Taylor, jonka motiivit aleella liikuskeluun ovat vähintäänkin epäilyttäviä.

Dennis tulee vedetyksi mukaan omaperäiseen vedätysjuttuun, jossa detroitilaiskonnat yrittävät ottaa etelän huumebisnekset haltuunsa. Lopullinen välienselvittely näyttäisi muodostuvan keskelle harrastajien järjestämää sisällissodan taistelunäytöstä, jonka osapuolien joukosta löytyvät niin roistot, poliisit kuin viattomat sivustakatsojatkin.

Elmore Leonard on Yhdysvaltain tunnetuimpia rikoskirjailijoita, jonka romaanien pohjalta on tehty useita elokuvia (esimerkiksi Jackie Brown ja Get Shorty — hyvä pätkä). Tishomingon blues on yllättäviä käänteitä sisältävä laatujännäri, joka kuljettaa lukijansa delta-bluesin syntyseuduille Robert Johnsonin tunnelmiin — tienristeykseen, jossa on valittava, myykö sielunsa paholaiselle ja mihin hintaan. Elmore Leonard saa nyt myös ansaitun paikkansa Kirjavinkkien Rikoksen ABC -sarjassa. Suosittelen!