Pat Conroy: Vuorovetten prinssi

672 sivun paketti kertoo katkanpyynnillä elantonsa ansaitsevan Wingon perheen tarinan värikkäästi ja mitään kainostelematta. Maailmaa katsotaan Tomin näkökulmasta, mutta yhtä tärkeissä rooleissa ovat hänen kaksoissiskonsa Savannah sekä isoveli Luke. Urheilu ja valmentaminen tuovat Tomin elämään valopilkkuja vaikeinakin hetkinä. Omalla tavalla koko kirjaa voisi ajatella otteluna, jossa ovat vastakkain Etelä-Carolina ja New York.

Vuorovetten prinssin teksti on monenkirjavaa. Väkivaltaisimmat kohtaukset tuntuvat puistattavilta, vaikka ovatkin tarinan kannalta oleellisia. Vastapainona on huumorisävytteisiä dialogeja sekä seesteisempää luontokuvausta. Kirja keskittyy voimakkaasti perheen ja sen jäsenten elämän kuvaukseen, mutta on myös kunnianosoitus merelle sekä pikkupaikkakuntien sitkeille ihmisille.

Conroy on mainio tarinankertoja, joka tuo asioihin monta näkökulmaa mukaan. Tomin ja Savannahin erilaiset näkemykset elämästä tekevät keskusteluista rikkaita.

Joni

Vuodesta 2007 Kirjavinkkeihin kirjoittanut Joni Sundström lukee monipuolisesti. Intohimoinen luonnon tutkiminen ja retkeily ovat elämäntapoja, joten luontokirjat kiinnostavat erityisesti. Kotisivut: Kaikki vinkit »

1. Olen juuri lukemassa kirjaa, siinä ihastuttaa ja oikeastaan vihastuttaakin perhedynamiikan pohdinta. Niissä löytyy hyvinkin kipeitä omia tuttuja kokemuksia j a tuntemuksia ajoittain rajusti yleistettynä ja kärjistettynä, muutta aitoa ja murheellista.