Stan Sakai: Usagi Yojimbo

Usagi Yojimbo

Usagi on japania ja tarkoittaa jänistä. Yojimbo on henkivartija. Miyamoto Usagi on ronin, samurai vailla isäntää, joka kiertää maata Edo-kauden levottomassa Japanissa.

Albumit koostuvat pienistä tarinoista, jotka on sidottu yhteen yhä uudestaan näyttämölle astuvien sivuhenkilöiden avulla. Tarinat ovat lyhyytensä ansiosta tiiviitä, ja onnistuvat järjestään sisältämään oikein mielenkiintoisen loppukoukun. Ne ovat myös epäilemättä täynnä kymmeniä ja taas kymmeniä viittauksia japanilaisiin kansantarinoihin, historiaan ja elokuviin, joiden olemassaolosta asiaa harrastamaton voi saada vain harmaan aavistuksen. Maailmaa kansoittavat ihmismäiset eläimet, joiden symboliikan jäljille onkin helpompi päästä.

Piirrosjälki on kahden ensimmäisen albumin verran hallittua ja pyöreää, mutta muuttuu kolmannessa albumissa sutaistummaksi. Silmän tottuessa uuteen tyyliin se alkaa näyttää paremmalta — Usagi ei todellakaan ole mikään pörröinen kaninpoikanen.

Itse en ollut oikeastaan ollenkaan kiinnostunut samuraikulttuurista ja Japanin historiasta, mutta tässä sarjakuvassa molemmat muuttuivat kiehtovan eläviksi. Usagia on kuulemma käytetty jopa Japanin kulttuurihistorian oppimateriaalina kouluissa, ja se on palkittukin taitavasti faktoja ja legendoja sekoittavan tyylinsä ansiosta.