Jukka Halme (toim.): Uuskummaa?

Uuskumma, new weird, on tuoretta spekulatiivista fiktiota, joka pyrkii hämärryttämään lajityyppien välisiä rajoja. Uuskummaa? on yhdeksän uuden ja kummallisen novellin kokoelma.

Jeff VanderMeer, Kelly Link, Margo Lanagan, Stepan Chapman, Carol Emshwiller, Gene Wolfe, Liz Williams, China Miéville ja Jeffrey Ford pistävät parastaan. Tarinat ovat hämmentäviä, kiehtovia ja yllätyksellisiä. Itse pidin eniten Chapmanin ja Fordin tarinoista, ne kolahtivat; varsinkin Fordin synestesia-aiheinen novelli oli hieno. Muutkin toimivat hyvin.

Omaperäisen fantasian ja oudon fiktion ystäville kokoelma on tutustumisen arvoinen. Vaikka fantasiasta puhutaan, monet tarinoista sijoittuvat suhteellisen todelliseen nykymaailmaan, miekkoja ja magiaa esiintyy hyvin hillitysti. Perinteiselle fantasialle allergiset voivat tarttua kokoelmaan hyvillä mielin.