Elina Kilkku: Vaimovallankumous

Vaimovallankumous

Vaadin, että Irene opettaa mua flirttailemaan. Se mutisee jotain maalaishiirestä, mutta opastaa, että kaikki lähtee katseesta. Sitten voi vain hymyillä, tai osoittaa hienovaraisilla fyysisillä eleillä, että pitää toista miellyttävänä. Irene puhuu flirttailusta kuin Mister Miyagi itämaisista taistelulajeista Karate Kidissä. Mä leikin tyhmää ja kysyn, onko miiminen suihinotto “hienovarainen fyysinen ele”.

Annilla on elokuvan täydellinen mies Mika, joka haluaa myös Annin kanssa avioon. Annilla on ongelma, koska hän ei tiedä haluaako Mikan kanssa naimisiin. Parisuhdekriisin keskellä hän saa kutsun lähteä New Yorkiin parhaan ystävänsä ikisinkku Irenen luo selvittämään päätään, juomaan loputtomasti shamppanjaa ja käyskentelemään kaikkien niiden romanttisten komedioiden maisemissa, joita katsoen Anni on kasvanut ja joiden kautta hän on muodostanut käsityksensä parisuhteista ja avioliitosta. Matkalla on monta elokuvista tuttua juonen käännettä, joista osa yllättäviäkin ja What happens in Bronx, stays in Bronx.

Vaimovallankumous ammentaa romanttisista komedioista ja tapailee niiden kepeää kerrontaa parisuhteista ja niihin liittyvistä haasteista. Elina Kilkku ei kuitenkaan täysin sorru perinteisiin romcomien kliseisiin vaan päivittää tarinaa nykyaikaisempaan suuntaan. Tarina etenee vauhdikkaasti ja viihdyttävästi ja sopii erinomaisesti kepeäksi kesälomalukemiseksi ainakin kaikille niille, jotka ovat viehtyneet elokuvien romanttisiin komedioihin.