Joe Abercrombie: Vain puoliksi kuningas

Vain puoliksi kuningas

Vain puoliksi kuningas on sangen tuotteliaan fantasiakirjailijan Joe Abercrombien uuden sarjan alku. Särkynyt Meri -sarja sisältää kolme osaa joista tämä ensimmäinen voitti vuoden parhaan nuortenkirjan Locus-palkinnon.

Abercrombie on kivunnut varsin nopeasti varteenotettavimpien fantasiakirjailijoiden joukkoon. Kirjavan julkaisema Ensimmäinen laki -trilogia oli kypsää ja fiksua aikuistenfantasiaa. Ihailtavaa on myös kirjailijan julkaisutahti: vuodesta 2006 lähtien hän on julkaissut melkeinpä vuosittain kirjan.

Tämä uusi sarja lähtee liikenteeseen hieman erilaisista lähtökohdista. Kohdeyleisö on nuoret aikuiset ja juoni huomattavasti suoraviivaisempi kuin aiemmin. Verrattuna toiseen sarjaan Vain puoliksi kuningas ei ole aivan niin synkkää ja kirjan luut muodostuvat hyvin pitkälle klassisesta tarinasta, jossa päähenkilö kasvaa aikuiseksi.

Päähenkilönä toimii nuori prinssi Yarvi, joka ajautuu keskelle valtapeliä. Nuorempana veljenä ja raajarikkona hänen ei koskaan oletettu nousevan valtaistuimelle, mutta tilanne muuttuu kun hänen isänsä ja veljensä murhataan. Yarvin harteille jää todistaa kyvykkyytensä ja kostaa.

Nuortenkirjaksi Vain puoliksi kuningas on varsin jännittävä. Usein lukiessani tämän genren kirjoja, minulle tulee tunne, että päähenkilöllä on näkymätön turvaverkko: “Eihän päähenkilölle voi tapahtua mitään pahaa, onhan hän Nälkäpelien pääottelija.” Tässä kirjassa ei sitä tunnetta synny, ja se minulle kertoo siitä että Abercrombie kunnioittaa kohdeyleisöään. Se tekeekin kirjasta tarttumisen arvoisen myös aikuisemman maun omaavalle lukijalle.

Abercrombien suurin vahvuus lienee maailmanrakennus. Maailma elää hahmojen ympärillä ja tekee juonesta hyvin vetovoimaisen. Joe Abercrombien Vain puoliksi kuningas on helppo valinta lukulistalle, mikäli yhtään tykkää fantasiasta.