Tapio Lind: Vesimelonin kuivatus ja muita matemaattisia pähkinöitä

Vesimelonin kuivatus ja muita matemaattisia pähkinöitä

Vesimelonin vesipitoisuus on 99% (jätetään melonin kuori pois tästä tarkastelusta). Melonia kuivataan, kunnes sen vesipitoisuus pienenee arvoon 98%. Kuinka monta prosenttia melonin massa pienenee?

Niin… vastaus ei ole 1%. Tapio Lind on kirjoittanut hienon kirjan matemaattisista pulmista ja ihmeellisyyksistä. Matematiikka osaa tosiaan yllättää – jo yksinkertaisesti asetelluista ongelmista on mahdollista kaivaa esiin hienoja lainalaisuuksia ja kauniita ajatusrakennelmia. Lindin esittelemät pulmatehtävät ja matemaattiset ajatukset ovat suurimmalta osin alan klassikkoja Zenonin paradoksista Monty Hallin pulmaan. Hyvin kirjoitettuja tehtäviä ratkaisuineen höystää kuvajournalisti Jonne Renvallin pöhkö kuvitus.

Tapio Lindin pulmat ratkaisuineen eivät ole liian vaikeita ymmärtää yläkoululaiselle, ja lukiolaiset törmäävät jo melkein kaikkiin kirjan teoreettisemmistakin asioista opintojensa myötä (ainakin pitkässä matematiikassa). Lindin ote on innostava: tällaista hienoa kaikkea on! Kirja sopii kenelle tahansa noin 12-vuotiaista alkaen.

Tapio Lind opettaa matematiikkaa tamperelaisessa lukiossa, kuten minäkin (eri koulussa tosin), ja tunnenkin työn kautta Lindiä hieman. Myönnän, että olen hänelle jopa vähän kateellinen: Vesimelonin kuivatus on kirja, jonka minä olisin halunnut kirjoittaa. Mutta toisaalta, ei se keneltäkään pois ole, jos hyvin tehtyä populaarimatematiikkaa saadaan suomeksi! Ja ehkeipä Vesimelonin kuivatus ihan kaikkia hyviä tuntemiani pulmia vielä sisältänytkään…

PS. Se vastaus alun kysymykseen on 50%. Laske ellet usko!