Niels Fredrik Dahl: Viime kesänä

Pienoisromaani siitä, mitä tapahtuu pariskunnan rakkaudelle eräänä kesänä naisen tultua raskaaksi ja myöhemmin lapsen menettämisestä. Kertojaminä on mies, joka rakastaa naistaan, Siriä, enemmän kuin mitään muuta — enemmän kuin itseään.

Mustasukkaisuutta, pieniä outoja tapahtumia mökillä. Mietteitä ja paljon ajatuksia. Mies on mustasukkainen jopa naiselle itselleen, tämän elämälle ja tavoille, sille että tällä on ystäviä, tuttavia sekä taito vetäytyä omaan rauhaansa. Kertoja haluaa omistaa Sirin, kokonaan ja kaikkinensa.

Paljon seksuaalisuutta ja sen kuvausta. Viehättävä ja hieman pirullinenkin kirja. Kaunista havainnointia luonnosta ja mökilläolosta, samalla hiukan satiirista vinoilua ruokamatkailusta naapurimaihin sekä maaseudun ns. aktivoimisesta. Mökkiä kertoja pitää paratiisina ja muisteleekin mielellään edellistä kesää, vaikka epäileekin vaimoa uskottomuudesta.

Mitä lopulta on tapahtunut ja mitä tapahtuu miehen ollessa mökillä? Kuka on rannalta löytynyt kuollut mies? Jääkö tarina avoimeksi vai kerrotaanko lukijalle kaikki, kuten tapahtui? Onko mukana kolmas osapuoli — se jää lopun armoille ja lukijan itse päätettäväksi. Kirjan omituinen tunnelma vetää mukaansa herkeämättä. Lukemisen arvoinen, tiivis ja intensiivinen kuvaus erään pariskunnan kesästä sekä miehen mielestä.

1. Jep, pidin tästä kirjasta kovasti. Dahlin Matkalla ystävän luo on vieläkin stydimpi pläjäys ja aivan tajunnan räjäyttävä kerrontatekniikkaa.