Niels Fredrik Dahl: Matkalla ystävän luo

Matkalla ystävän luo

11-vuotias Vigold on todellakin matkalla ystävän luo. Ystävän, jota ei ehkä ole. Samaan aikaan Vigold vanhempana itsenään tarkastelee vanhaa kasvuympäristöään ja tapahtumia tavallaan ulkopuolisena havannoijana. Entinen Norjan ylpeys, upea kerrostalo, on rähjäinen ja likainen. Itse hän asuu Hullun Kreivin talossa, vastapäätä entistä kotiaan. Seurana on vain norsu, joka jäi jälkeen omituiselta sirkusseurueelta.

Vigoldin tarinat kietoutuvat yhteen. 1960-luvun lapsuuden kokemukset, hieman outo perhe, kaikki mitä hän koki lapsena nivoutuu saumattomasti nykyisyyteen. Tunnelma on epätodellinen, absurdi ja kuitenkin lukuelämyksenä uteliaisuutta kiihottava. Mitä lapsuuden kokemuksista on jäänyt itämään ja miksi hän elää nyt siten kuin elää? Äiti oli sairas, vakavastikin, mutta siitä ei kotona puhuttu. Paljon muutakaan ei lapselle kerrottu, joten hän tulkitsi monet asiat omalla tavallaan. Äidin kuoltua isä etääntyi entisestään mentyään uudelleen naimisiin. Nyt hän lähes halveksuu Vigoldia tai on ainakin erittäin välinpitämätön.

Vigold itse kokee jotenkin epäonnistuneensa, mutta ei jaksa eikä pysty nousemaan. Omituisen lisänsä tunnelmaan tuo vielä sirkusnorsu, jota Vigold yrittää ruokkia roskiin menevällä leivällä ja jopa kylvettää. Norsu, mahtava eläin, sairastaa ja voi huonosti. Mies ja norsu ovat yhtä – yksinäisiä ja sairaita. Outoja omassa ympäristössään ja tätä outoutta on muiden paras olla huomaamatta. Kirja alkaa ja päättyy samana päivänä, kun Vigold päättää vapauttaa norsun ja saattaa koko paikkakunnan sekaisin.

Hiljaisen rauhallista, mutta silti levottomuutta herättävää kerrontaa, kirjailijan ensimmäinen suomennettu teos. Absurdia, haastavaa ja samalla omalla tavallaan hyvinkin kaunista tekstiä. Lapsen mietteitä todellisuudesta sellaisena kuin hän sen näkee ja takautumia sekä oivalluksia. Vuoropuhelua lapsi-Vigoldin ja aikuis-Vigoldin välillä, sovussa peräkkäisinä jaksoina. Erikoisen kirjailijan ensimmäinen suomennettu romaani, joka on erittäin mieleenpainuva ja herättää outoja mielikuvia, ajatuksia – ehkä jopa pelkoa. Suosittelen lämpimästi kaikille.

1. Minäkin suosittelen! Tämä oli aivan huipputeos. Tosin mieltä jäi kalvamaan, oliko norsua oikeasti edes olemassa vai oliko se mielikuvitusolento. Lehdistökuva norsusta taitaa viitata siihen, että norsu oli oikeasti lihaa ja verta. Erittäin koskettava tarina.