Peter James: Kuolema ei riitä

Rikosylikomisario Roy Grace joutuu jälleen vastaamaan murhatutkinnasta, tällä kertaa Brightonin eräällä hienostoalueella. Kaunis ja varakas Katie Bishop löytyy surmattuna kodistaan, erittäin provokatiivisissa olosuhteissa. Ensin kyseessä näyttää olleen vain pieleen mennyt seksifantasia kaikkine erikoisuuksineen, mutta pian tapaus vahvistetaan murhaksi.

Katien aviomies, Brian, vakuuttaa syyttömyyttään ja hänen tekemisilleen löytyy myös todistajia. Toisaalta murhatutkija apulaisineen löytää runsaasti päinvastaisia todisteita, muun muassa iso henkivakuutus, jonka mies on ottanut vaimolleen, omalaatuisten uusien sekä epämiellyttävien tapojen ilmaantuminen ja muita syyllisyyttä osoittavia selkeitä merkkejä. Kun lisäksi selviää, että vaimolla on ollut rakastaja, pidetään motiiveja selkeinä ja Bishopia syytetään murhasta. Edes hänen asianajajansa ei tunnu oikein vakuuttuneelta miehen syyttömyydestä, varsinkin kun rikosrekisterimerkinnät tulevat julki ja taloudellinen tilannekaan ei näytä parhaalta mahdolliselta.

Kun toinen, samaa kaavaa noudattava murha tehdään, löytyy taas todisteita Briania vastaan. Kaikesta huolimatta Roy Gracea hämää jokin – hän on tottunut lukemaan kehonkieltä ja on varma, että mies puhuu ainakin osittain totta. Gracea vaivaa tällä kertaa kyllä paljon muukin. Tuttavapariskunta on ollut matkalla Saksassa ja he väittävät nähneensä Münchenissä Gracen yhdeksän vuotta sitten jäljettömiin kadonneen vaimon, Sandyn… Roy ei saa rauhaa, ennenkuin lähtee pikaisesti käymään kaupungissa ja tapaamaan poliisikollegaansa. Hän on jopa itsekin näkevinään Sandyn! Samaan aikaan tutkitaan toista murhaa ja syyllisyyskysymys saa vain lisää painoa. Lisäksi merestä löytyy vielä erään naisen ruumis. Naisen, joka ilmoitti lähtevänsä Australiaan aloittaakseen uuden elämän salaperäisen miesystävänsä kanssa.

Kuitenkin on jotakin! Jotakin, joka saa Gracen epäilemään, että kaikki ei ole niin selkeää. On kuin joku olisi lavastanut Brian Bishopin syylliseksi, mutta voisiko se olla mahdollista? Syytetyn on nähty ajavan autollaan samaan aikaan, kun tämä on ollut aivan toisaalla. Muitakin silminnäkijöitä eri aikoihin ja tapahtumiin löytyy. Miksi kertomukset vaikuttavat ristiriitaisilta? Asiaan on olemassa eräs ratkaisu ja tätä aletaankin jäljittää varsin pian eli mitä onkaan tapahtunut vuosia sitten, Brianin syntyessä. Onko joku mahdollisesti varastanut tämän identiteetin ja henkilöllisyyden? Vastaus on lopulta dekkarimaisen ilmeinen, mutta – yllätys, yllätys – se ei ehkä kuitenkaan ole oikea! Ratkaisu on erikoislaatuinen ja saa lukijankin hetkeksi sekoamaan omiin konsepteihinsa; eihän sen nyt näin pitänyt mennä. Lukija kyllä johdatellaan oikeillekin jäljille melko varhain, riippuu sitten ihan itsestä, miten vihjeet tulkitsee.

Kuolema ei riitä vie mukanaan ensi hetkistä lähtien ja varsinkin silloin, kun on jo itse varma loppuratkaisusta. Tämä on Peter Jamesin kolmas suomennettu ylikomisario Roy Gracesta kertovan dekkarisarjan teos. Kirjoittaja kuvaa hyvin päähenkilönsä sisäisiä paineita ja tämän psykologista otetta rikostutkintaan. Suhdetta kadonneeseen vaimoon Sandyyn sekä uuteen naisystävään Cleoon painotetaan myös aavistuksen verran. Kun mies vielä rakastaa tietynlaista musiikkia, yrittää pitää huolta myös Sussexin rikospoliisin kollegoista sekä pyrkii tukemaan näitä heidän vaikeuksissaan, onkin edessä monipuolinen päähenkilö. Mukana on myös värikkäitä ja herkullisen hyvin kuvattuja pikkurikollisia, eivätkä itse murhaajan ajatuksetkaan jää epäselviksi.

Ei ihme, että nämä dekkarit ovat suosittuja ja itsekin luin tämän kerralla loppuun. Kerronta kantaa sekä rikostutkinnan että Gracen henkilökohtaisen elämän osalta. Rinnakkaistarinat toimivat yllättävän hyvin ja lukijan on helppo samaistua päähenkilön kipeisiin muistoihin, ongelmiin sekä ajattelutapaan. Suosittelen kaikille hämäävistä dekkareista pitäville, jotka haluavat tutustua myös tämän miehen mielen erilaisiin puoliin.