Elif Shafak: Rakkauden aikakirjat

Rakkauden aikakirja

Amerikkalaisen kotirouvan, Ellan, elämä on vaisua ja valjua. Kaikki muuttuu, kun hän alkaa tehdä töitä kirjallisuusagentuurille ja saa luettavakseen tuntemattoman Aziz Zaharan käsikirjoituksen Suloinen rienaus. Tarinan päähenkilö on 1200-luvulla elänyt, mutta tänäkin päivänä runoistaan tunnettu mystikko Rumi, joka käy läpi syvällisen muutoksen dervissi Shamsin rakkautta koskevien opetusten ansiosta.

Rumin ja Shamsin tarina koskettaa läheisesti omaa tietään, itseään ja ajatustapaansa etsivää Ellaa. Ella on tapajuutalainen, vaimo ja äiti, joka käyttää päi­vänsä ruuanlaittoon ja perheestä huolehtimiseen. Hän tuntee kuitenkin, että elämästä puuttuu jotakin. Käsikirjoitusta lukiessaan hän alkaa huomata, mitä se ehkä on… Arkielämä kotona alkaa käydä sietämättömäksi, avioliitto ahdistaa omalla tavallaan; onko aika tehdä jotakin?

Vuosisatojen välinen kuilu sulkeutuu kuin huomaamatta. Ella ja Aziz alkavat käydä intensiivistä sähköpostikirjeenvaihtoa, joka johtaa muutokseen myös Ellan elämässä, sekä konkreettisesti että ajattelutapojen osalta. Rajoja rikkovalla rakkaudella on kuitenkin hintansa – sen saavat kokea sekä käsikirjoi­tuksen henkilöt että kirjan pääosissa olevat.

Kahdella aikatasolla, sisäkkäistarinana, hienosti kerrottu Rakkauden aikakirja kulkee yli vuosisatojen ja kulttuurien. Se kertoo 1200-luvun salaperäisestä Lähi-Idästä yhtä elävästi kuin nykymaailmasta ja lähes pakottaa lukijansa miettimään, mitä rakkaus on. Tekijä yhdistää omaperäisesti länsimaista ja itämaista tarinakertomisperinnettä. Kontrasti kerronnassa toimii hyvin ja mystiikka vie mukanaan.

Kirja ei ole niinkään perinteinen rakkaustarina kuin tarina ajattelutavasta ja rakkaus-käsitteen muodostumisesta. Tässä on myös runsaasti käytännön filosofiaa ja keinoja muokata itse omia ajatuksiaan, tapojaan ja tottumuksiaan. Runsas kulttuurien välinen vuoropuhelu antaa kirjalle viehättävän leiman, ei kuitenkaan liikaa. Suosittelen elämäänsä muutosta kaipaaville, itsenäisesti ajatteleville sekä miehille että naisille, jotka eivät katso karsaasti romantiikkaakaan… Tämä avaa ovia tuntemattomaan, antaa toivoa ja uskallusta poiketa totutulta tieltä. Rakkaus iskee myös niihin, jotka sitä karttavat!