John le Carré: Viimeinen henkäys

Viimeinen henkäys

John Le Carré oli jännityskirjailija, joka julkaisi uransa aikana 20 romaania. Hänen uransa alkoi jo 1960-luvulla. Viimeinen henkäys jäi hänen viimeiseksi teoksekseen. Koko hänen tuotantoaan on luonnehdittu monesti varsin asiantuntevaksi, mikä varmasti on seurausta siitä, että hän oli Britannian tiedustelupalvelun agentti.

Julian Lawndsley pakenee entistä rahamaailman vaikuttajan elämäänsä ostamalla kirjakaupan. Tarkoituksena hänellä on jättää vanha elämänsä taakseen, mutta se ei välttämättä ole muutos parempaan. Hän kohtaa puolalaisen maahanmuuttajan, joka tunsi Julianin isän. Tämän kautta Julianille aukenee vakoilun maailma, jonka tapahtumat ovat osaksi Kylmän sodan aikaisessa menneisyydessä.

Le Carrén kirjoitustyyli on suoraviivaista. Jokaisessa kohtauksessa kirjailijalla tuntuu olevan selvä päämäärä, joka avautuu lukijalle. Vaikka lauserakenne on ajoittain turhakin rönsyilevä, itse tarina on hyvin tiivis paketti. Se tekee kirjasta napakan kokonaisuuden, joka varmasti iskee genren faneille. Yksinkertainen teos ei ole: Le Carré ei esimerkiksi pelkää kuljettaa tarinaa eteenpäin lähes pelkällä dialogilla.

Itse pidin Viimeisestä henkäyksestä hyvin paljon. Minusta on todella hienoa että kustantamot uskaltavat tarttua lyhyempiinkin kirjoihin, Viimeinen henkäys kun on juuri romaanin ja pienoisromaanin rajamailla. Lyhyet teokset ovat loistavia mahdollisuuksia lukijalle kokeilla uusia kirjailijoita ja genrejä.