Lumi Karmitsa: Villit vanttuut & vallattomat villasukat 3

Villit vanttuut & Vallattomat villasukat 3

Lumi Karmitsa iskee jälleen! Taas hän on julkaissut tuhdin kokoelman lähinnä eläimistä innoituksensa saaneita kirjoneulemalleja lapasiin ja sukkiin. Tekijä mainitsee esipuheessa, että kirjaan on haettu uutta tyyliä valokuvaajan ja valokuvamallien vaihtamisella; tämä ei minusta nyt kovin paljon lukijalle välity, mutta tärkeältä tuntuu alun tekniikkaosio, jossa on ehkä vielä aiempaakin perusteellisemmin neuvottu kirjoneuleen teon hienouksia sekä tapoja saada lopputuloksesta mahdollisimman siisti.

Itse neuleiden tyyli on kuitenkin sitä taattua Karmitsaa, joka saattaa hieman jakaa mielipiteitä neulojien keskuudessa: käsittääkseni hänen räväkkä tyylinsä ei miellytä ihan kaikkia. Olen kuitenkin ehtinyt jo näkemään sosiaalisessa mediassa tämänkin kirjan mallien perusteella toteutettuja neuleita, joten kyllä hänellä varmasti ystävänsäkin on. Itse suhtaudun hieman kaksijakoisesti: lienen kirjoneuleissa sen verran konservatiivinen neuloja, että ainaiset pääkallot vähän kyllästyttävät, ja tällä kertaa mukaan päässeet tuuheatukkaiset pelletkin näyttävät turhan levottomilta.

Mukana on kuitenkin monta minunkin silmääni hivelevää mallia, ja osittain syy tähän on kuvioiden ja niissä käytettyjen värien harmonia. Sekä kannen tyylikkäät kukkapolvisukat että vaikkapa Taikakettutumput lukeutuvat niihin; molemmissa onkin käytetty ihanaa Filcolana Arwetta Classic -lankaa, jonka värikartta on uskomaton. Kirjan loppupuolen söpöt pikkuiset kauriit ihan katsovat minuun ja anovat päästä lapsenlasteni jalkoihin. Kyllä tämä kirja kaikesta huolimatta ansaitsee paikan käsityöhyllyssäni.