Pekka Hiltunen: Vilpittömästi sinun

Lia, oikeammin Lea, asuu Lontoossa ja työskentelee graafikkona pienessä laatulehdessä. Elämä on kuitenkin yksinäistä eikä paluu kotimaahankaan innosta. Lenkkeily on lähes ainoa harrastus ja unohdettujen patsaiden puisto on hänen lempipaikkansa. Syntymäpäivänään, pubissa työkavereiden kanssa juhliessaan, hän tapaa Marin. Toisen suomalaisen, josta lopulta tulee hänen paras ystävättärensä.

Mari on oudon terävänäköinen, hän vaikuttaa lähes selvänäkijältä. Itse hän väittää vain päättelykykynsä olevan poikkeuksellinen, hän näkee ihmisestä enemmän kuin useimmat muut. Hänellä on oma yritys, Studio, jonka toimialasta hän vaivihkaa antaa Liallekin tietoja. Oikeastaan Lia joutuu tekemisiin asian kanssa, kun hän näkee erään rikoksen jäljet, käsittämättömän julman teon päätöksen. Teko jää vaivaamaan hänen mieltään pitkäksi aikaa, eikä ehkä suotta…

Kun suhde Mariin tiivistyy, Lia pääsee kurkistamaan vähitellen Studion toimialaan. Työssä on vain ja ainoastaan huippuammattilaisia, mutta millaisia? Sanotaanko näin, että epätavallisia kykyjä omaavia hekin; huippuhakkeri, entinen turvamies ja muita alansa osaajia. Studion tarkoitus on Marin johdolla taistella vääryyttä ja epäoikeudenmukaisuutta vastaan, sellaista pahaa, joka ei ehkä muuten saisi palkkaansa.

Tässä ensimmäisessä jännärissä laitetaan järjestykseen karismaattisen oloinen poliitikko, joka pahoinpiteli vaimoaan ja teki muutakin laitonta. Samoin Lian näkemän murhan tekijän jäljittäminen otetaan työn alle. Taustalta löytyy bordelleja, ihmiskauppaa ja karuja naiskohtaloita. Lia pääsee myös hiljalleen mukaan käytännön toimintaan ja eräässä vaiheessa hän on itsekin hengenvaarassa. Studio taistelee jonkinlaisen yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden puolesta. Sellaisen, joka ei muuten ehkä tule rangaistavaksi tai jonka tutkimukseen eivät poliisin resurssit enää riitä. Keinot saattavat olla eettisesti ja moraalisesti hieman epäilyttäviä, mutta joskus on omaatuntoa venytettävä… Mari on kuitenkin loistava organisaattori ja ihmistuntija.

Itse pidin tästä trilleristä, vaikka yleensä ulkomaille sijoittuvat suomalaistarinat eivät oikein ole kantaneet. Tämä toimii yllättävän hyvin, kerronta ja toiminta ovat loogisia eikä juonikaan tunnu pettävän. Naisten ystävyys on kerrottu uskottavasti, samoin organisaation toimet sekä tekniikan käyttö. Suosittelen kaikille hieman erilaisen, psykologisen jännityksen ystäville – tässä paha taatusti saa riittävän palkkansa, tosin monimutkaisin ja välillä hieman huvittavin, koskettavin ja erikoisin keinoin. Hyvä avaus ilmeisesti tulevalle sarjalle!

Vilpittömästi sinun voitti Vuoden johtolanka -palkinnon.