Jari Tervo: Layla

Layla on kihlattu muutama tunti syntymänsä jälkeen serkulleen. Viisitoistavuotiaana on kurditytön sopiva aika mennä naimisiin, mutta kun käykin ilmi, että Layla ei olekaan enää neitsyt, on koko klaanin kunnia vaarassa. Lukutaidottoman ja koulujakäymättömän Laylan ei auta kuin karata Istanbulista, jos hänen henkensä on hänelle kallis. Pitkä ja vaivalloinen matka käy usean etappipaikan kautta kohti valkoisten liljojen maata, Finlandiyaa.

Samaan aikaan Suomessa tuurijuoppo Helena yrittää vielä kerran saada otteen elämästään. Lapsensa huoltajuudesta kamppaileva Helena pyrkii laittamaan taloutensa kuntoon ja alkaa myymään itseään konkurssikypsän maisterin parittamana. Kanta-asiakkaiden joukossa on radikaali opiskelija Mika, jolla on suuria suunnitelmia tulevaisuuden varalle.

Jari Tervon uusi romaani Layla operoi kansainvälisen ihmiskaupan, prostituution, hyväksikäytön ja väkivallan epätoivoisilla kentillä. Koko Eurooppa Istanbulista Helsinkiin näyttäytyy välistävetävien rikollisten verkostona, jossa heikko-osaisten ihmisarvo ja kunnia poljetaan siekailematta mutaan. Passittomat ihmiskaupan uhrit ovat täysin omistajiensa armoilla. Tervon tarina on synkkä ja äärimmäisen vakava.

Alussa näyttää siltä, että Laylan tarinan palaset ovat varsin kaukana toisistaan, mutta Jari Tervo osaa koota palapelinsä. Pienistä vihjeistä ja merkityksettömän näköisistä yksityiskohdista alkaakin vähitellen hahmottua täysi kuva. Loppuratkaisun suuntaa jo teoksen alkupuolelta asti arvaillut lukija ei pety: draama saa arvoisensa päätöksen. Jari Tervo on hyvä kertoja ja tarinan aihe on ikävänkin polttavasti ajassa kiinni. Laylaa kelpaa suositella.

1. Tätä on sanottu Tervon parhaaksi romaaniksi. Olen onnellinen, että en ole tullut tuhlanneeksi elämääni niihin huonompiin.

2. Sain juuri Laylan luettua, tykästyin kovasti!

Hieno kirja ja hatunnosto kirjailijalle siitä valtavasta taustatyömäärästä, jonka hän on kirjan teemojen rakentamisen eteen tehnyt. Ammattitaitoinen kirjailija osaa välittää aiheet onnistuneesti vielä loppukäyttäjällekin, lukijalle.

3. Muistelisin, että tämä kirja ilmestyessään herätti jonkin verran kohua. Sehän on genreeltään täysin erilainen kuin Tervon aiemmat julkaisut. Taustatyötä ja asiaan perehtymistä / paneutumista silloin ihmelteltiin ja kehuttiin, nimenomaan vertaillen tv:ssä esitetyyn Tervon sarjaan Mogadishu Avenue.

Kirjaa kuvattiin jotenkin ”raa’aksi” kuvaukseksi ihmiskaupasta ja prostituutiosta. Epäiltiin vähän, että onko tällaista?

Kyllähän tätä samaa on kuvailleet useammatkin ulkomaiset kirjailijat (esim. Saat ja Wassmo).

Pidin tästäKIN Tervon kirjasta, niin kuin monesta muustakin.