Marisha Pessl: Yönäytös

Ashley Cordova on maineikkaan, mutta julkisuutta välttelevän elokuvaohjaaja Stanislas Cordovan tytär. 12-vuotiaana Ashley oli pianistinero, mutta 24-vuotiaana hänet löydetään kuolleena aution varastorakennuksen hissikuilun pohjalta.

Omituisesta kuolemantapauksesta kiinnostuu Scott McGrath, pitkän linjan tutkiva journalisti. McGrath ei ole ensimmäistä kertaa Cordovan suvun kanssa tekemisissä: edellisellä kerralla anonyymi vinkkipuhelu Stanislas Cordovan hämäräperäisistä puuhista johti McGrathille työn ja avioliiton menetykseen. Tästä huolimatta McGrath ei voi jättää asiaa rauhaan, vaan alkaa tutkia Ashleyn kuolemaa.

Avukseen McGrath saa – tai joutuu ottamaan – kaksi nuorta newyorkilaista, Noran ja Hopperin. Heilläkin on omat yhteytensä Cordoviin ja omat piilevät motiivinsa osallistua tutkimuksiin. Tutkimukset vievät kolmikon New Yorkin ja ihmismielen hämäräperäisimmille puolille. Cordova tunnetaan järkyttävien ja kiellettyjen kauhuelokuvien ohjaajana, eikä hänen elämässään tunnu olevan mitään normaalia.

Yönäytös on melkoinen tiiliskivi, mutta kiehtova sellainen. Tarina tempaa mukaansa, Marisha Pessl on kehitellyt oudon maailman. Kirjaan liittyy lisämateriaalia, jota pystyy avaamaan älypuhelimen avulla, mutta ilmankin kirjan maailmassa on sulattelemista. Yönäytös on tunnelmallinen kirja, johon kannattaa tutustua, jos nauttii oudoista tunnelmista ja hiipivästä jännityksestä.

1. Tiiliskivi on lievä ilmaisu. Lukiessa tuntui olevan kasa tiilejä. Todella omaperäinen, jopa outo seulateltava, joka ei ihan minua vienyt mennessään ja vaikeuksia oli lukea kirja loppuun. Minulla ei ollut käytettävissä älypuhelinta lisämateriaaliin. Ehkä hyvä niin. Olisin varmasti vielä hämmentyneempi. Mutta varmasti oikein suositeltava teille – niin kuin Mikko toteaa – jotka pidätte outoudesta ja osaatte upota kirjan maailmaan. Vanhalle rouvalle liian vaativaa 😉
    Ehkä toinen lukukerta auttaisi, mutta kirjan paksuus ei innosta.

2. Mä tykkäsin oikeesti tästä.. Hyvinki erilainen kiva ”tiiliskivi”