Paul Auster: New York -trilogia

New York -trilogia koostuu kolmesta lyhyestä romaanista. Lasikaupunki, Aaveita ja Lukittu huone kertovat jokainen oman tarinansa, mutta niissä on myös paljon yhteistä tapahtumia ja nimiä myöten. Lopussa lukija alkaa helposti miettiä, että onko kyse samasta tarinasta, joka on kerrottu eri henkilön näkökumasta.

Teoksen arvostelun voisi kiteyttää yhteen sanaan: Loistava! Etenkin trilogian avaava Lasikaupunki on todella taidokasta tekstiä. Se on jännittävä, oivaltava, mutta menee samalla syvälle ihmismielen sisään. Oman lisämausteensa tuo se, että kirjoittajan täysi kaima (tai kaimat) on seikkailussa mukana.

Austerin yksi tavaramerkeistä on se, kuinka pienet tai suuremmat sattumat saattavat yhtäkkiä kääntää koko tarinan aivan erilaiseksi. Yksilön tarpeet, toiveet ja päähänpistot sekä toimiminen niiden johdattamana toimii avaimena herkullisiin tarinoihin.

Tätä lukunautintoa suosittelen lämpimästi. New York -trilogia ilmestyi tänä vuonna suomenkielisenä pokkarina.

Joni

Vuodesta 2007 Kirjavinkkeihin kirjoittanut Joni Sundström lukee monipuolisesti. Intohimoinen luonnon tutkiminen ja retkeily ovat elämäntapoja, joten luontokirjat kiinnostavat erityisesti. Kotisivut: Kaikki vinkit »