Erin Morgenstern: Yösirkus

Kaksi miestä haluavat kilpailla taikuudesta, mutta kilpailua ei käydä miesten kesken, vaan molemmilla on oma pelaajansa, kuten shakissa pelinappulat. Toinen pistää kilpailijaksi oman tyttärensä kun toinen hakee orpokodista koulutettavan. Vuosia ennen kilpailua hankitaan taitoja ja itse kilpailu kestää vuosikymmeniä. Kilpailualustaksi muotoutuu maaginen sirkus, joka on auki vain yöllä. Kilpailun edetessä yhä useampi kietoutuu armottomaan peliin, jonka vain varsinaiset pelaajat voivat kuitenkin pelata loppuun.

Yösirkus on hyvin hidastempoinen mutta samalla niin maaginen. Kirjassa esitellään taikuutta jollaista ei ole osannut edes kuvitella. Toffeen ja popcornin voi melkein haistaa ja sitä toivoo, että sirkus oikeasti olisi olemassa.

Paula