Siri Kolu: Me Rosvolat ja konnakaraoke

Me Rosvolat oli huikean hauska ja anarkistinen tarina Vilja-tytön kesästä rosvoperheen parissa. Kirja päättyi tilanteeseen, jossa jatko ensi kesänä oli väistämätön. Me Rosvolat ja konnakaraoke kertoo, millainen Viljan ja Rosvoloiden seuraava kesä oli.

Kirjan pääteemana on rosvojen kesäpäivät. Vanha rosvopäällikkö on kuollut ja on aika valita uusi. Valinta suoritetaan moniosaisella kilpailulla, jossa mitellään taitoja perinteisissä rosvolajeissa. Edellisessä kirjassa Rosvolat onnistuivat suututtamaan muut rosvoperheet pahanpäiväisesti, joten rosvojen elämä ei ole yhtä leppoisaa kuin aikaisemmin. Muutenkin elämä tuntuu heittävän uusia haasteita rosvojoukon tielle aikaisempaa enemmän.

Tässä kirjassa tapahtuu paljon, se on sekä vahvuus että heikkous. Kirjaan on tungettu vähän turhankin paljon tavaraa, langanpäitä on moneen suuntaan, eikä kuuntelijoiden huomio pysynyt kirjassa aivan yhtä hyvin kuin edellisen kirjan kanssa.

Rosvoloiden ystävät palavat kuitenkin ensimmäisen osan jäljiltä halusta tietää, mitä suosikkiperheelle tapahtuu ja siinä Me Rosvolat ja konnakaraoke ei petä. Lopetus on tietysti sellainen, että jatkoa on varmasti luvassa ja muutenkin juonenalkuja on paljon, eikä kaikkia kuljeta lähellekään loppuun asti.