Hippo Taatila: YUP : Helppoa muisteltavaa

Helppoa muisteltavaa

Jarkko Martikainen, Valtteri Tynkkynen ja Jussi Hyyrynen perustivat YUP:n vuonna 1987 Savonlinnan taidelukiossa. Lukiolaispoikien huumoriyhtyeenä alkanut juttu kasvoi vähitellen Janne Mannosen ja Petri Tiaisen täydentämäksi viisikoksi, joka nousi vankasta kulttisuosiosta maanlaajuiseen suosioon vuosituhannen vaihteessa. Vähitellen aallonharja taittui, ja lopulta vuonna 2009 YUP ilmoitti jäävänsä määrittelemättömän mittaiselle tauolle, jolla se on siitä alkaen pysynyt.

Hippo Taatila tutustui YUP:n musiikkiin ensimmäisen kerran yläasteikäisenä, eikä Yövieraat-levyn jälkeen mikään ollut ennallaan. Tarina on tuttu monille, esimerkiksi minulle, johon nämä kieromman puolen kotimaiset rock-yhtyeet YUP ja Absoluuttinen Nollapiste etunenässä tekivät teini-ikäisenä ratkaisevan vaikutuksen. Taatilan kirjaprojekti YUP:n kanssa oli monivuotinen, mutta lopulta käsissämme on kelpo bändihistoriikki YUP : Helppoa muisteltavaa.

Kirjassa käydään YUP:n kronikka läpi järjestyksessä ensimmäisistä demoajoista festarien pääesiintyjäksi ja siitä edelleen kohti melko väistämätöntä loppua. Taatila on toteuttanut kirjan henkilöhaastatteluina, ja kaikki bändin jäsenet sekä useat taustalla ja lähellä vaikuttaneet henkilöt ovat vahvasti äänessä. Päähuomion saavat luovat mielet Jarkko Martikainen ja Valtteri Tynkkynen, joiden keskinäisten välien asteittainen jännittyminen alkoi johtaa YUP:tä kohti ongelmia erityisesti yhtyeen uran lakipisteessä ja sen jälkeen. Taatilan kirjan ansio on nostaa bändin sisäiset ongelmat esiin herrasmiesmäisen kiihkottomasti, mutta kuitenkin niin, etteivät niiden syyt jää epäselviksi. Yhtyeen jäsenet analysoivat bändin sisäisiä kemioita rakentavasti. Moneen kertaan nousee esiin se, että asioista olisi kannattanut puhua ajallaan.

YUP : Helppoa muisteltavaa on hyvä bändikirja, fanin kirjoittama teos faneille tai miksei muillekin musiikista kiinnostuneille. Mikään rockjournalismin kuvastoa uudistava teos se ei ole, mutta ei se sellaiseksi ole tarkoitettukaan. Kirjaa lueskellessani tulin itsekin palanneeksi muutamiin YUP:n levyihin pienen tauon jälkeen, ja kyllä vain, oli se mahtava yhtye. YUP : Helppoa muisteltavaa on hyvä muistutus siitä. Suosittelen.