Reko Lundán: Aina joku eksyy

Aina joku eksyy

Hanna virui vuorokauden tajuttomana olohuoneen matolla ennen kuin pääsi sairaalaan. Parikymmentä vuotta jatkunut reipas ryyppääminen on sekoittanut hänen päänsä, eikä hän enää erota omia lapsiaan vanhemmistaan eikä nykyhetkeä menneisyydestä. Liisa ja Aki ovat viisikymppisen Hannan kolmekymmenvuotiaat kaksoset, jotka ovat vanhempiensa avioeron jälkeen enemmän tai vähemmän huolehtineet itse itsestään sekä Hannasta. Reko Lundánin Aina joku eksyy on raju näytelmä perheestä, jonka alkoholi ja välinpitämättömyys repii hajalle.

Aina joku eksyy kantaesitettiin KOM-teatterissa syksyllä 1998. Harjoitusvaiheessa Lundánilla oli olemassa vain proosakatkelmia, juoni-ideoita ja keskustelunpätkiä, josta näyttelijät yhdessä kirjailijan kanssa muokkasivat näköisensä esityksen. Lopputulos on vauhdikkaasti eri aikatasoilla 1950-luvulta 1990-luvun lopulle asti loikkiva ja poukkoileva kokoelma sekaisin olevan mielen vapaata assosiaatiota.

Näytelmän lukeminen ilman näyttämökuvaa silmien edessä on aina haastavaa. Lukijan pitää lähes pelkän dialogin perusteella päätellä, mitä on tapahtumassa ja miten. Rankka juoni yhdistettynä loistavaan replikointiin (ja ainakin kantaesityksen miehityksen mukaan huippunäyttelijöihin) kantaa kuitenkin herkullista hedelmää. Suosittelen kokeilemaan vaihteeksi näytelmänkin lukemista!