Tuula Kallioniemi: Kaahailua ja kepposia

Kirjassa Kaahailua ja kepposia seurataan pienen koulun oppilaiden tekemisiä. Edellisistä kirjoista on jo jonkin verran aikaa ja kirjailija on näköjään tehnyt sen ratkaisun, että kaikki oppilaat ovat uusia. Ala-astekin on muuttunut alakouluksi. Luokan opettaja on silti sama, mutta keittäjästä on tullut kouluavustaja. Tuntuu, ettei menoa ja meininkiä ollut niin paljoa kuin aikaisemmin. Kirja keskittyy vähän enemmän uusien oppilaiden esittelyyn. Pari vanhaa oppilasta kuitenkin vilahtaa mukana sivuhahmoina.

Järkytyin, kun huomasin kuvituksen tekijän vaihtuneen: ei Jii Roikosen tyyli ole sama asia kuin Aino Havukaisen ja Sami Toivosen, joiden tuotoksiin olin siis jo kerinnyt tottua. Tyyli on hyvin lähellä vanhaa, mutta ero on silti kuitenkin merkittävä. Lisäksi kesti tottua uusiin hahmoihin. Mutta ehkä sillä vanhalla porukalla ei olisi enää saanut useampaa kirjaa aikaiseksi? Vanhoista kirjoista on kuitenkin otettu uusia painoksia ja tehty äänikirjaversioita, eli sarjan suosio ei ole tainnut hiipua mihinkään ja siksi uudet osat ovat tervetulleita. Toivottavasti jatkoa on siis tulossa vielä lisääkin….

Kirja on helppolukuinen ja ohut. Näin aikuislukijalle kyseessä on nopealukuinen kirja ja siksi itse kaipaisin pidempiä teoksia sarjaan. Varsinainen kohderyhmä eli ala-asteen alkuvaiheen oppilaat varmaan kuitenkin arvostavat näitä lyhyempiä kirjoja. Tämä ja sarjan muut kirjat voisivat sopia hyvin ääneen luettavaksi kouluissa.

Veera