Janos Honkonen: Kaiken yllä etana

Kaiken yllä etana

Arre on alempi virkamies, joka jakaa pienen työhuoneensa – entisen varastohuoneen – kopiokoneen kanssa. Hän elää pientä ja ahdasta elämää, jota vaivaa unettomuus ja epämääräinen ahdistus. Arren pomo osallistuu konferenssiin, jossa pidetään levottomuutta herättävä puheenvuoro: sen mukaan ajatus, että maailmaan ilmaantuneet uudet kielet olisivat uusia, on roskaa. Kyse on vanhoista kielistä, jotka ovat kadonneet, mutta palaavat.

Maailma on epävakaa: läheiset voivat alkaa puhua kieltä, jota itse ei ymmärrä. Lapsuuden maisemia ei enää oikeastaan edes muista, eikä kukaan ole käynyt kaupungin ulkopuolella pitkään aikaan, eikä oikeastaan muista, millaista siellä oli. Ihmiset katoavat hiljalleen, jos heitä ei ajattele ja pidä mielessä. Oma työpaikkakin voi kadota, jos sitä ei yritä pitää mielessään. Aamuisin ei tiedä, missä kohdin taloa oma asunto sijaitsee.

Tällaisessa maailmassa Arre kiemurtelee unettomuuden, ahdistuksen ja kärsivän parisuhteen parissa. Ympärillä tapahtuu merkittäviä asioita, joista Arre yrittää selvitä. Maailma käy ahtaaksi.

Kaiken yllä etana on erikoinen tarina omaperäisessä maailmassa. Se luo painajaismaisia tunnelmia virastohelvetistä ja maailmasta, jossa on jotain perustavanlaatuisesti väärin. Tarinan tunnelma on kohdallaan. Minun makuuni kirjan juoni oli vähän epämääräinen, mutta kirja oli toisaalta sen verran lyhyt, että tarinan hämäryys ei päässyt liikaa haittaamaan. Kaiken yllä etana sopii hienosti omalaatuisten maailmojen ystäville.