SusuPetal: Sairaalapäiväkirja

SusuPetalin viides kirja, alaotsikoltaan merkintöjä ja kuvia suljetulta osastolta, on vahva kertomus masennuksesta, siitä oikeasta sairaudesta. Minkälaista on sairastaa masennusta. Mitä masennus oikeasti tekee ihmiselle. Miltä tuntuu, kun ahdistuskohtaus iskee. Miten säilyä hengissä, kun mieli on hajoamassa. Se on myös selkeä kannustus siihen, että apua on haettava ajoissa. Sitä ei pidä hävetä eikä pelätä, on toimittava ennenkuin kulissit romahtavat ja mieli pirstaloituu!

Tämä on kertomus päiväsairaalasta suoraan päivystyksen kautta suljetulle osastolle joutuvan henkilön tunnoista. Lyhyitä ja hieman pidempiä merkintöjä, alunperin käsin kirjoitettuna, itse tilanteesta, koettuna ja elettynä. Se kertoo toisten potilaiden kohtaamisesta, lääkkeiden otosta, aikataulusta, tärisevistä käsistä, arkipäivästä sairaalassa; suklaasta, tupakasta, vapaakävelyistä. Lopulta kotilomista ja paluusta kotiin sekä päiväsairaalan rutiineihin. Joka hetki masennus on läsnä, vaikka sitä yrittäisikin huijata. Lääkityskään ei aina auta toivotulla tavalla. Hoitaja jakaa lääkkeet ja viljelee farmia iltavuorossa… ovatko potilaat vihanneksia, kysyy kirjoittaja.

Suorastaan pelottavan intensiivistä, välillä taas surullisen koskettavaa, ahdistavaakin tekstiä. Lähes kronologisesti etenevien merkintöjen ohessa huomaa pieniä vivahduksia vapauttavasta tunteesta, ehkä tervehtymisestä, toivon. Ainakin nukkumisesta rauhassa, ilman unia. Paluusta rutiineihin, jotka turvaavat päivää ja rytmittävät arkea. Luvasta vain olla.

Teksti on mielestäni lähinnä proosarunoa, merkintöjä, otsikoituna sattuvasti. Näihin kannattaa ja pitääkin syventyä uudestaan. Joillekin jo kirja sinänsä voi olla hieman ahdistava. Merkinnät ovat kuitenkin lyhyitä, ehkä jopa tarkoituksella. Yhden merkinnän kerrallaan jaksaa itse masentunutkin ehkä lukea. Kuitenkin kirjan kuvat, maalaukset ja teokset, jotka syntyivät samaan aikaan, rytmittävät kerrontaa ja antavat viitteitä kulloisestakin tunnetilasta. Jotkut ovat pelottavia ja surullisia, osa taas lempeitä, turvallisia, fantasioivia ja jopa ilokkaan oloisia.

Arvostan myös BoD:n painoasua – teksti on sijoitettu miellyttäväksi ja helpoksi lukea vaikka vähitellen. Taitto on selkeää ja fontti hyvin valittu. Kuvitus on hienoa ja värit toistuvat upeasti. Aiheestaan huolimatta tai ehkä juuri siksi kuvat ovatkin tässä niin tärkeitä. Kuvallinen ilmaisu yhdessä tekstin kanssa luo tästä ainutlaatuisen kokonaisuuden. Kirjassa on yhteensä 31 värikuvaa, jokainen uniikki teos.

Tekijän mukaan kirja on tarkoitettu sinulle, joka olet masentunut. Tunnet ehkä itsesi näiltä sivuita – et ole yksin! Jos haluat ymmärtää, mitä masennus tekee ihmiselle, tämä kirja on myös sinulle. Jos lähipiirissäsi on masennusta sairastava ihminen, jos kohtaat masentuneita työssäsi, jos hoidat masentuneita ihmisiä – tämä on sinulle. Ja etenkin sinulle, joka et tiedä mitä masennus on, tämä on sinulle.

Tämä oli selkeästi myös minulle! Ensilukeminen sai aikaan ristiriitaisia tuntemuksia; tuttuja asioita, pelkoa, häpeää ja tyhjyyttä sekä paljon ajatuksia. Mutta myös reilua toivoa paremmasta kaikille. Suosittelen lämpimästi kirjaa jokaiselle, kuka tahansa voi olla joskus tässä tilanteessa. Kirja on myös autenttinen dokumentti, taidekirja — kaikkea, mitä itse haluat sen itsellesi olevan!