Alexander McCall Smith: Teetä ja sympatiaa

Mma Ramotswe on botswanalainen nainen, joka on perustanut Naisten Etsivätoimisto 1:n. Hän selvittää erilaisia tapauksia, joihin ihmiset nyt sattuvat tarvitsemaan yksityisetsivää. Tässä sarjan osassa suurimpana mysteerinä on jalkapallojoukkueen omistajan toimeksianto: joukkue on hävinnyt monta peliä ilmeisesti tarkoituksella, mutta ei ole tiedossa, että miksi ja kenen tahdosta.

Mma Ramotswe -sarja luokitellaan usein dekkareiksi, mutta tavallaan ne eivät tunnu kunnolla kuuluvan siihen kategoriaan. Ne poikkeavat tyyliltään aika paljon perinteisistä dekkareista eikä rikosten selvittely ole aina pääosassa. Omasta mielestäni sarja on juuri sopivaa kesälukemista. Kirjoissa on leppoisa meininki ja ne ovat tyyliltään suhteellisen kevyitä.

Veera