Patsy Baudoin, John Bell, Ian Bogost ja muut: 10 PRINT CHR$(205.5+RND(1)); : GOTO 10

10 PRINT

10 PRINT -kirjan nimi on kokonainen tietokoneohjelma. Kun sen suorittaa Commodore 64 -tietokoneella, tuloksena on ikuisesti näytöllä vierivä sokkelomainen kuvio. Tästä yhden rivin tietokoneohjelmasta on saatu aikaiseksi kokonainen kirja: hieno suoritus.

Toki kirjassa on muutakin. Kirja käsittelee sokkeloita, säännönmukaisuutta, sattumanvaraisuutta, BASIC-ohjelmointikielen historiaa ja Commodore 64 -tietokonetta. Itse ohjelmasta esitellään erilaisia muunnelmia, jatkoksia ja portataan se eli muunnetaan toimivaksi Atari 2600 -pelikonsolilla. Aivan eri lailla toimiva laite tuo mielenkiintoisia haasteita.

Itse Commodore 64:n BASICilla ohjelmointiuraa aloitelleena 10 PRINT kolahtaa monin paikoin vahvasti, mutta luulen, että vielä enemmän kirjasta saa irti sellainen, joka ei aihetta juuri tunne. Asioita käsitellään sen verran rautalangasta vääntäen, että aikaisempaa ymmärrystä ei tarvita.

Miinuspuolelle kirjattakoon akateemisen kirjan vähän väkinäinenkin taipumus vetää kaikesta suuria teorioita. Minun makuuni kirja olisi saanut liikkua hieman enemmän konkreettisemmalla tasolla. Historiaa olisin lukenut enemmänkin, taiteen teoriaa taas vähemmän.

Esimerkki 10 PRINT -ohjelman suorituksesta löytyy Youtubesta. Itse kirjan voi paitsi ostaa kaupasta, myös ladata kirjan nettisivuilta ilmaiseksi.