Ante Aikio: Aigi-saaga I : Jänkäjärven syöverit

Aigi-saaga on uusi kotimainen fantasiakirjasarja, jonka päähenkilönä on nuori Aigi. Hän on ihmisen poika, joka jäi ainoana henkiin etelän noidan tuhotessa koko kylän. Aigi pelastettiin komsiossaan mystiseen Saivomaailmaan – maailmaan, jossa on komeita poroja ja kauniita tyttöjä ja josta Eläväisten maailmassa kerrotaan vain taruja. Aigi on kuitenkin nuorena löytänyt oman paikkansa Eläväisten maailmassa, vaikka joutuukin usein tekemisiin muiden maailmojen kanssa.

Aigi joutuu aluksi kilpailemaan kevään ensimmäisestä auringonsäteestä itsensä Stallun kanssa, apunaan Njaiti-poro. Ensin on kuitenkin löydettävä Kultainen Naali ja tässä vaihteessa takaa-ajo ja taistelu kiihtyvät. Aigi ei ehdi kauaa levätä, kun toinen tehtävä jo kutsuu – nyt hänen täytyy löytää Risten, lapsuuden paras ystävä ja ehkä ensirakkauskin. Aigi saa tietää omaavansa erilaisia, ennalta arvaamattomia kykyjä ja onnistuu löytämään Risten, vaikka hän joutuu jälleen käymään eri maailmoissa hädin tuskin itsekään niistä selviten. Hän joutuu vaarantamaan myös tahattomasti auttajiensa hengen.

Seikkailuista jää jäljelle haikeus, mutta paljon on myös vielä edessä; voitettu noita on uhannut kostolla ja muutakin yllätyksellistä on tulossa. Aigi on kuitenkin kasvanut lähemmäksi tulevaa lentonoituuttaan.

Kirjasarjan ensimmäinen osa sekä tekijänsä esikoisteos. Suku ja perinnetiedot, joiut, viisaudet sekä erilaiset viha- ja muut suhteet sukuihin ovat aina olleet läsnä saamelaisten elämässä. Tekijä haluaa tuoda niitä tässä esille myös valtaväestön luettavaksi, saamelaisille itselleenhän tarinat ovat aina olleet tärkeitä. Kertomaperinne on vahva ja se näkyy jo tästä ensimmäisestä osasta, jossa esitellään saamelaisten muinaisuskon hahmoja sekä tapoja ja kulttuuria. Tarina sinänsä alkaa vasta kehittyä ja suuri osa kirjasta kuluu kulttuuriperinteen välittämiseen ja kertomiseen. Aigin kaksi seikkailua jäävät lopulta jopa hieman sivuun vahvojen olentojen, kansojen sekä maailmojen vallitsemassa tarinassa. Tärkeimmät kansat, maailmat ja olennot esitellään (osin myös kuvina) ja lisäksi mukana on myös lyhyt sanasto, joka varmasti onkin tarpeen.

Kiinnostava ja erilainen kirjasarjan aloitus. Sopii kaikille mytologiasta ja saamelaisten muinaisuskosta sekä yleensäkin tarinoista ja legendoista kiinnostuneille. Tätä voisi kuvitella hyvin lukevansa myös ääneen iltatarinana, vaikka vauhdikas ja välillä hurjakin meno voi kiinnostaa liikaakin. Jatkoa siis kannattaa odottaa, koska sitä varmasti on tulossa.

1. Hups. Täältähän tämä arvostelu löytyi. Kannattaa totisesti käyttää hakua. Suosittelen muillekin, siis sitä haun käyttöä. Kirjaa olen vasta aloittelemassa.

2. Siinäpä meillekin yksi haaste – miten saada yli 3000 vinkin arkisto sillä tavalla esille, että lukija ei huku vaihtoehtoihin, mutta löytää hakemansa. Hakuun on panostettu, joten sitä kannattaa käyttää, se kyllä löytää varsin hyvin kaiken, mitä meillä on tarjota.

3. Minusta melkein parasta kirjassa oli todenmukainen kuvaus jokapäiväisestä elämästä, luonnosta, ruokailusta, tuohustuksesta, poroista. Alussa kaipasin enemmän tietoja, jotenkin Aigin seikkailut alkoivat tyhjästä. Hyvin ne aukkopaikat kuitenkin täyttyivät, mukavasti tarinaan niveltyen. Varmasti luen jatko-osatkin.

4. Ja se jatko-osa on nimeltään Lovi. Ei ole vielä meidän kirjastossamme, hankinnassa kyllä.