Sari Peltoniemi: Ainakin tuhat laivaa : kertomuksia täältä ja muualta

Tämäkin on erinomainen kirja, joka on jostain syystä piilotettu lastenosastolle. Kirjailija itse suosittelee tarinoita yli 12-vuotiaille. Onhan näissä nuoria päähenkilöitä ja monissa kasvutarinan tuntua, mutta kyllä aikuinenkin lukija saa näistä tarinoista paljon irti.

Kirja on jaettu kahteen osaan: kertomuksiin muualta ja täältä. Muualta-kertomukset ovat selvemmin fantasiaa, ne sijoittuvat meidän maailmastamme eroavaan fantasiamaailmaan ja niissä on selkeästi yliluonnollisia elementtejä. Täältä-tarinat sijoittuvat meidän maailmaamme, mutta niissäkin on ihmeen tuntua.

Sari Peltoniemi on erinomainen kirjailija, näissä pienissä tarinoissa on paljon hyvää ja kaunista. Viimeisenä oleva niminovelli on erityisen koskettava kertomus. Suosittelen lämpimästi, käykää ihmeessä etsimässä tämä pieni helmi kirjaston lastenosastolta.