Selma Kaasinen: Araukaria

Araukaria

Kun sain tämän kirjan, niin olin ensin, että mikähän tämä on? En siis ehkä olisi tarttunut kirjaan nimen ja kansikuvan perusteella, mutta onnekseni kävi niin, että kun se oli minulla, halusin siihen tutustua ja se kannatti.

Kirja alkaa Turusta, missä päähenkilö Ronja herää sairaalassa. Hän on biologian tutkija. Mitä on tapahtunut?

Sitten ollaankin Australiassa ja paikassa nimeltä Araukaria. Siellä on tila, missä huseeraa Veera miehensä Jussin ja lähes aikuisten lasten kanssa. Tilalla valmistetaan juustoa puhvelin maidosta. Olin hetkisen, että mitäs kirjaa minä luenkaan, kun tipahdin hetkeksi kärryiltä, mutta pidin laidoista kiinni ja jatkoin, koska nyt vietiin lukijaa…

Juuri kun ollaan oltu Araukariassa, niin sitten hypätään Yhdysvaltoihin ja siellä biologian tutkimuslaitokseen, missä onkin taas Ronja. Jos mikään tutkimustyö ei kiinnostaisikaan, niin nyt se on kuvattu niin, että jännite oli koko ajan pinnalla. Ronjalle sattuu ja tapahtuu, mistä on kauaskantoiset seuraukset.

Kun tässä vaiheessa jo mietin, että miten nämä tarinat ovat samassa kirjassa, niin sitten alkoikin jutut nivoutua yhteen ja millaisella tavalla. Olin aivan ihastunut ja koko loppu kirja oli luettava yhteen kyytiin, koska oli pakottava tarve saada tietää, miten kaikki päättyy.

Selma Kaasinen on tuonut tässä kirjassa meille Australian ja siellä vallinneet metsäpalot ja lisäksi Yhdysvaltojen yliopiston biologian tutkimuslaitoksen puolen. Niin vetävästi kirjoitettu, että voi vaan nauttia, olla itse mukana siellä rivien välissä.

Aivan ehdoton suositus tälle kirjalle, joka yllätti minut kyllä aivan täysin.