Tillie Walden: Are You Listening?

Nuori Tillie Walden on sarjakuvantekijänä tehnyt aika kovan vaikutuksen. Hänen esikoisteoksensa oli hämmästyttävänkin kypsä taitoluistelun maailmaan syventyvä muistelma, ja On a Sunbeam puolestaan oli hyvin omaperäinen naisvoittoinen sci-fi eepos. Nyt uusimmassa sarjakuvassaan Walden tekee jälleen uuden aluevaltauksen ja sukeltaa maagisen realismin maailmaan.

Tarinan asetelma on tällä kertaa varsin yksinkertainen. Kaksi puolituttua naista törmäävät toisiinsa huoltoasemalla. Naisilla ei vaikuta olevan hirveästi yhteistä keskenään, paitsi selkeä tarve ottaa etäisyyttä menneisyyteen. Satunnaisesta kohtaamisesta alkaa ensin hyvin arkisen oloinen road trip, joka alkaa kuitenkin pian saamaan omituisia ja pahaenteisiä sävyjä. Kaksikon matkan varrella tapaamat ihmiset huokuvat epämääräistä uhkaa, eikä matkantekokaan osoitu helpoksi, sillä pian parivaljakko eksyy reitille, jota ei löydy kartoista. Kun kolmanneksi matkakumppaniksi päätyy omistajistaan eksynyt kissa, tarinan käänteet muuttuvat pian jo suorastaan surrealistisiksi.

Voisikin sanoa, että Are You Listening? on hieman vaikea sarjakuva arvostella. Unenomainen juoni ei oikeastaan selittelyillä aukene, ja on varmaan makuasia tarvitseeko tiettyjä asioita sarjakuvassa ymmärtääkään. Ehkäpä asian voisi helpoiten sanoa niin, että tarinan ytimessä on kahden naisen henkilökohtainen matka, ja mitä syvemmälle erityisesti nuoren Bean synkkään historiaan päästään, sitä uhkaavammaksi ja ahdistavammaksi myös ympäröivä maailma käy. Vaikka puhtaasti kerronnallisella tasolla tarina ei pyri olemaan helposti tulkittavissa, niin jo on hitto, jos Walden ei osaa luoda tunnelmaa.

Visuaalisesti sarjakuvassa ei ole mitään sen kummempia kikkoja, mutta jo värimaailmalla sarjakuvaan on onnistuttu luomaan todella häiriintynyt ja omituinen tunnelma. Are You Listening? toimii paljolti itselleni juurikin sen vuoksi, että se pystyy uskottavasti luomaan sellaisen unenomaisen logiikan, jossa omituisia asioita tapahtuu ja vaikka niissä ei tavallaan ole loogisesti järkeä, niin itse unessa homma kuitenkin toimii. Erityisen hyvin Walden on saanut luotua sellaista painajaisille ominaista etenevää uhkaa, jonka tunnistan selkeästi omista lapsuuden unistani.

Sarjakuvan luettuani olin hieman samoissa tunnelmissa kuin luettuani On a Sunbeamin. Waldenin kerronta kärsii vielä ehkä ihan hiukan sellaisesta fokuksen puutteesta, joka pistäisi hänet ihan parhaimpien sarjakuvantekijöiden joukkoon, mutta siitä huolimatta hän on ehdottomasti tämän hetken yksi mielenkiintoisimmista tekijöistä. Hän kokeilee rohkeasti eri genrejä, ja lopputulos on aina omaperäinen ja näkemyksellinen. Are You Listening? onkin jälleen kerran Waldenilta oikein mielenkiintoinen tapaus, jolle ehdottomasti kannattaa antaa mahdollisuus.