Heikki Rönkkö: ASDF Boot

ASDF Boot on suomalaisilla sarjakuvamarkkinoilla hieman eksoottisempi tut­tavuus. Sanattomia sarjakuvia löytyy meiltä kyllä sinänsä, mutta harvem­min tällaisina täyspitkinä alppareina. Dialogittomuus ei ole sarjakuvassa onneksi mikään pikkunäppärä kikka, vaan omasta mielestäni se jopa syventää lukuko­kemusta. Mutta palataan tähän vielä myöhemmin.

Tarina sijoittuu jonnekin kolmannen maailmansodan jälkeiseen maailmaan. Kaikki on tietenkin aivan pielessä, mutta eräs perhe on onnistunut löytämään turvapaikan sukellusveneestä. Jos sukellusvene onkin näppärä tapa liikkua paikasta toiseen resursseja keräämässä, niin vaatii se uhrauksiakin. Pienessä tilassa perheen väliset jännitteet ja stressi alkavat vähitellen etsiä purkautu­mistietä.

Heikki Rönkkö itse kuvaa sarjakuvaansa komediaksi ilman huumoria ja se on sen verran osuva kuvaus, että lainaan sitä suoraan tähän. Herttaisella Ligne claire -piirrostyylillä tehty ja staattisesta kuvakulmasta kuvattu sarjakuva muistuttaa välillä jollain tavalla varhaisia komedia mykkäelokuvia. Tiedättehän, ne elokuvat jossa näyttelijät hiippailevat melodramaattisesti ja sitten jahtaavat toisiaan talon huoneesta toiseen ja kaikenlaista kohellusta tapahtuu. ASDF Bootissa on tyylillisesti hieman samaa, mitä nyt perheen isä kärsii säteilysai­raudesta ja äiti alkoholismista ja kaikki on muutenkin päin helvettiä.

Kontrasti visuaalisen huumorin ja toisaalta todella synkän tarinan välillä toimii mielestäni hienosti nimenomaan dialogin puutteen takia. Pelkistetty tarina ei kaipaa hahmojen kommentteja tai selittelyjä, mykkyys tuo tarinaan erikoislaa­tuisen tunnelman, joka olisi varmasti menetetty, mikäli sarjakuva olisi dialogi­vetoisempi.

Visuaalisesti ASDF Boot on myös täyden kympin sarjakuva. Yksityiskohtainen ja värikylläinen sarjakuva on todellinen ilo silmälle ja jokaisessa ruudussa vii­vähtää mielellään kauemminkin. Sanattoman sarjakuvan lukee periaatteessa todella nopeasti, mutta ASDF Boot palkitsee kyllä rauhallisemman lukijan. Vaikka sarjakuva onkin omakustanne niin painojäjessä tai missään muussa­kaan se ei näy, albumi on viimeistä yksityiskohtaa myöten viimeisteltyä jälkeä.

Itselleni omalaatuinen ASDF Boot oli hyvin positiivinen yllätys, ja suosittelen sitä ilman muuta kaikille sarjakuvan ystäville.

Esimerkkiruutu ASDF Boot -sarjakuvasta
Ikään kuin ydintuhosta selviytymisessä ei olisi tarpeeksi, myös jättiläismustekalalle pitää näyttää kaapin paikka.