Marja-Liisa Heino: Astuit väärään autoon

Astuit väärään autoon

Marja-Liisa Heinon neljäs romaani Astuit väärään autoon on rikosromaani, mutta mikään tusinadekkari se ei ole. Pääosissa on kaksi kunniansa ja häpeänsä kanssa taistelevaa miestä. Karli Eerola on rikosylikonstaapeli Nokian poliisilaitoksella. Hänen isänsä Rafael on kuuluisa romanilaulaja, mutta Karlin on kasvattanut isoisä, romani hänkin ja hurskas kristitty. Otto-Petteri Saarinen on taas seksuaalirikollinen, joka on juuri vapautunut vankilasta. Otto-Petterin lapsuus on ollut karu ja kova, ja ongelmat oman heräävän seksuaalisuuden kanssa ovat ajaneet hänet rikolliselle tielle, raiskaajaksi.

Kirjan alussa poliisit löytävät raa’asti yliajetun ruumiin. Vainajan kasvot ovat tuhoutuneet yliajossa, mutta taskussa olevien henkilöpaperien perusteella hänet todetaan Otto-Petteriksi. Kerronta tapahtuu sitten usealla tasolla ja eri ajoissa; välillä käydään sekä Karlin että Otto-Petterin menneisyydessä. Muutamia hämäriä kohtia lukuunottamatta tarina kulkee kuitenkin jouhevasti. Fiktion taustalta löytyy mielenkiintoisesti todellisia tapahtumia, keskeisimpinä niistä kuuluisa Nokian vesikriisi.

Rikosjuoni tuottaa kirjan lopussa muutamia ihan jännittäviä yllätyksiä, mutta mielenkiintoisinta on nähdäkseni kuitenkin itse kerronta. Jos olenkin aikaisemmin syytellyt suomalaisia dekkareita liiasta selittelystä, niin Heinon kirja ei tähän kuoppaan lankea. Lukija saa mielessään täydentää kertomusta ja kuvittaa henkilöiden erityispiirteitä. Epäselvyydestä ei kuitenkaan ole kysymys. Lisäksi etenkin Karlin ja romanitapojen kuvaus on mielenkiintoista.

Hiukan keskitasoa vaativampi tämä kirja on, mutta uskallan suositella.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 278 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!